Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.08.2008 19:52 - Всяка сряда - "Икономика за душата"
Автор: albosh Категория: Хоби   
Прочетен: 7883 Коментари: 18 Гласове:
0

Последна промяна: 05.08.2008 19:59

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Уважаеми посетители,
съобщавам ви, че от 6.8.08 започвам да пиша седмична рубрика във вестник ТРУД, озаглавена,

image

Разбира се, вие ще бъдете първите читатели на статиите от тази рубрика. Ето първата:



Икономическите перспективи в душата на Сергей

"Аз виждам в съзнанието ми, в сърцето ми, как може да изглежда България след пет години. Още по-модерна, със завършени магистрали, с много по-достоен живот и високи доходи. Държава, която е много по-прозрачна и ефективна,  която харчи парите на данъкоплатците по ясен и отчетлив начин. Всичко това може да се случи и затова ни  е необходимо вашето доверие".

Сергей Станишев на Бузлуджа – 2 август 2008 година

Много рядко се случва някой политик с толкова малко думи да успее да обхване толкова много теми, да постави толкова много въпроси и да даде толкова много отговори. Станишев всъщност говори на съпартийците си за състоянието и перспективите пред българската икономика. 

Нека да се опитаме да разтълкуваме думите на министър-председателя. Трябва непременно да отбележим преди всичко, че той говори за важните и съдбовните неща, които са и в съзнанието му, и в сърцето му. Осмислил ги е и едновременно е емоционално обвързан с тях. Освен това Станишев поставя един многозначителен срок за сбъдването на своите мечти. Пет години след „Бузлуджа 2008” означава точно времето на по-следващите парламентарни избори. Но пет години по-късно означава и края на настоящия седемгодишен планов период за усвояване на европейските фондове. Само около тези пет години би могъл да се развие цял трактат за плановете на БСП за бъдещето, но нека тук да се придържаме към конкретиката на текста.

Започваме с най-очевидното –

„завършени магистрали”.

Сигурно става дума за „Тракия”, „Струма” и „Марица”, както и за онова мъничко пътно участъче около София, наречено помпозно „Магистрала Люлин”. Не бихме могли, и в най-светлия порив на фантазията си, да си представим след пет години да са готови и „Хемус”, и „Черно море”.  Не случайно Станишев поставя темата за магистралите толкова отчетливо. Историята с концесията на магистрала „Тракия” е най-фрапантният пример за задкулисния начин на взимане на решения в тройната коалиция и за тъмните сделки, които трите партии сключват зад гърба на избирателя. От друга страна, главоломното падение на това правителство започна тъкмо след опита на трима министри съгласувано да прикрият далаверите на Веселин Георгиев във фонд „Републиканска пътна инфраструктура”. Затова е съвсем естествено премиерът да таи в сърцето си мечта, че след пет години, когато БСП пак поиска доверието на избирателите, магистралите ще са готови и скандалите около тях ще са забравени.

image


Продължаваме по-нататък с

„много по-достоен живот и високи доходи”.

В тази част от мечтата на Станишев се отразяват двата най-сериозни провала на „лявата” социалистическа партия през настоящия мандат. „Достойният живот” винаги е отнесен към надеждите на пенсионерите. Тъкмо пенсионерите, обаче, останаха най-встрани от акцентите на социално-икономическата политика на правителството на тройната коалиция. Малкото положителни решения, като въвеждането на десетпоцентовите ставки върху корпоративния и личния подоходен данък, намаляването на осигурителната тежест, дори планираното повишаване на здравната вноска, всичко това по никакъв начин не допринесе за подобряване на статуса на хората от третата възраст. Станишев и неговият кабинет пропуснаха възможностите през мандата си да възобновят спрелите реформи в пенсионната и здравната система. Не помръдна изобщо уж одобряваното от всички създаване на „сребърния” фонд, към НОИ не се насочват значителни седства, които качествено да променят живота на пенсионерите, безнадеждно зацикли стратегията за здравеопазването, здравната каса все повече не може да гарантира безплатното снабдяване с лекарства и болнично лечение тъкмо на възрастните хора.

„Високите доходи” на работещите в България със сигурност остават за след поне пет години. И след мандата на правителството на Станишев си оставаме най-бедната страна в Европа, по-бедни дори и от неприетите в Съюза Сърбия, Македония, да не говорим за Хърватска. Всъщност, трябва да си признаем, че по един перверзен начин, управлението на тройната коалиция допринесе за повишаването на някои доходи. Толкова много квалифицирани хора отидоха да работят в други страни през последните години, че работодателите се принудиха да вдигнат значително заплатите на цели групи, за да не останат съвсем без работна ръка тук, в България. От друга страна, обаче, за трите години на премиера Станишев и на министрите на икономиката Овчаров и Димитров не бе направена нито една стъпка към политика на иновации, стимулиране на високите технологии, на развитието на производства и услуги с висока добавена стойност, които са основата за истински трайното и устойчиво увеличение на доходите.

Много широк е контекстът на мечтата за 

„по-прозрачна държава”.

Тук можем да съзрем умора от компромиси и сделки с нагли коалиционни партньори и съпартийци-изнудвачи, усещаме и искрено съжаление за несъстоялия се диалог с гражданското общество. Но като че ли мечтите на Станишев са най-вече към това, някой през следващите пет години да успее да въведе реално, съвсем наистина, електронното правителство, да направи най-после регистър на разрешителните и лицензионните режими, да премахне и опрости повечето от тях, да приеме и най-после да прилага ясни и прозрачни правила при възлагането, изпълнението и контрола на обществените поръчки. Да престанат най-после да ни спират парите от Европа и непрекъснато да ни хващат в далавера, да не трябва непрекъснато да уреждаш съпартийци или партийни спонсори със изгодни за тях заменки или поръчки.

 Най-сериозната мечта на Станишев е, разбира се, през следващите пет години да бъде извършена вечно отлаганата реформа на публичните финанси, за да може по-следващото правителство

„да харчи парите на данъкоплатците по ясен и отчетлив начин”.

Изглежда, че на срещата в Банско Ахмед Доган е успял да обясни на управляващите каква е разликата между начина на харчене на българските бюджетни средства и парите на европейските данъкоплатци. Дори и Станишев е разбрал, че трябва да се научим да разходваме парите, събрани от българските данъкоплатци, на същия принцип както европейските пари, а не обратното – да се опитваме да потрошим неефективно и безмислено (често и да откраднем) средствата от структурните и кохезионния фонд на Европейския съюз, както правим всяка бюджетна година с българските пари.

За да стане реалност тази най-трудна промяна в държавата ни след въвеждането на многопартийната система, някой ще трябва да проведе епохална битка с цялото българско чиновничество на централно и местно равнище, с министрите от кабинета, който и да е той, с повечето депутати в парламента и общински съветници в цялата страна, с обръчите от фирми, с батковците и братовчедите... 

Защото реформата на публичните финанси означава за всеки бюджетен лев да се кандидатства с проект, този проект да бъде обоснован, разписан и отчетен по прозрачен начин, така че да е ясно за какво са похарчени парите и какъв ефект е постигнат от тяхното похарчване. Реформата на публичните финанси означава управленската програма на правителството да бъде обвързана с четиригодишна бюджетна рамка, да се обявят и двете преди изборите и да се изпълняват след тях.

image



„Всичко това може да се случи”,

казва Станишев в прочувственото си слово на Бузлуджа. Което, от друга страна погледнато, значи, че нищо от мечтите на Сергей не се е случило в този мандат. Затова, в типичния за партията си стил, той всъщност казва: „Нищо не свършихме, но вие гласувайте за нас, следващият път непременно...”

 

image

 

 





Тагове:   сряда,


Гласувай:
0



1. анонимен - Алекс
06.08.2008 01:46
Целта на социалистите винаги е била е да заемат мястото на изчезналата вяра в душите на хората.
цитирай
2. анонимен - I have a dream. . . . и си вярвам че съм ...
06.08.2008 08:42
I have a dream....и си вярвам че съм месията
цитирай
3. finbel - колко откраднахте?
06.08.2008 10:33
Привет. Вчера си мислих по този въпрос. Защо някой не попита настоящите упрравляващи един прост въпрос: "Колко успяхте да откраднете за годините на успешното ви управление". Според мен това е въпросът, които опозицията трябва непрекъсната да задава. Защото размерите този път са забележителни.
Аз бих добавил нещо към поста ти в частта за вдигането на доходите, а именно темата за обезценяването на доходите. Даже мисля, че това съм го чел в някоя от твоите статии, тази година. А именно, стотиците милиони, които се изляха от мандрата небесна наречена бюджетен излишък в края на миналата година. Това за мен си беше най-голямата публично известна кражба в историята на републиката. това изливане на средства безпорно допринесе до обезценяване, излишна инфлация и т.н. който поне малко разбира от икономика му е ясно за кво иде реч.
Поздрави за поста.
жив и здрав.
цитирай
4. анонимен - За едно нещо е прав
06.08.2008 12:28
другаря Станишев младши. В края на това управление държавата ни ще стане толкова прозрачна, че може дори да се превърне в невидима :)))
цитирай
5. milom - За БУЗЛУДЖА
06.08.2008 13:50
В един форум зададох един прост въпрос-откъде пари за 'Бузлуджа" У БСП,след като си спомняме ,че им бяха спрели парното за неплатени сметки през 2004г.Така и досега чакам смислен/правдоподобен/ отговор-иначе мисля всички знаем сега откъде идват парите.Успех с новата рубрика.
цитирай
6. flyco - така
06.08.2008 16:54
Парите на Тошо не миришат ли? Двама младежи отказаха паричните награди на в. "Труд", между другото предложени им точно за журналистика...
Ако търсите форум за изява няма как да не го намерите, но сте си избрали в. "Труд", сам сте го избрали.
цитирай
7. анонимен - a zasto ne pitate toja kolko otkradna
06.08.2008 16:54
за хората с по-дълга памет от кокошата - автора на тези редове е прословут м-р 10%
цитирай
8. meduza - И баба вече не му вярва
06.08.2008 18:52
Станишев ме забавлява ,което всъщност е много тъжно.И от къде се бяха помъкнали тези млади социалисти.Един от тях си го рече :"Ако докарат поп-фолк изпълнителки , повече хора ще дойдат".Боже,.....Баба ми ходи на Бузлуджа , но за техното не остана.Прибрали ги рано-рано по автобусите ,че да не се пречкат на младите социалисти.
цитирай
9. анонимен - до човека с "По-дълга памет от кокошата" от №7
06.08.2008 23:05
много дълго питахме и коментирахме него и колегите му, които направиха и невъзможното за да получи страната ни покана за преговори за членство, след поредната разруха, доведена от същата БСП. Няма да се уморя да повтарям, че ако следващите правителства бяха свършили поне 10% от работата на тези хора, сега щяхме да бъдем отличниците на ЕС. За два пъти по-дълъг срок не успяха да помръднат и крачка в сферите, в които бяха започнати кардинални реформи, но успяха напълно да компрометират страната ни. Та за кои 10% говореше? Предлагам на теб и всичките ти съмишленици да си служим с фактите. Смешни сти "мили хора".
цитирай
10. анонимен - Уважаеми г-н(бивш вицепремиер на ...
07.08.2008 07:20
Уважаеми г-н(бивш вицепремиер на икономиката) Божков,
много се радвам, че ще ощастливите Бг народ с вашите дълбокомислени статии и проникновени икономически анализи. Имам малка задачка за вас, като бивш вицепремиер с ресор икономика, настоящ университетски преподавател и колумнист в уважаемия в-к Труд. На вашето внимание е част от седмичната домашна работа на студент, вземащ интродукшинъри курс по икономика, заедно с още 4 други предмета. Значи нивото на по-тъпите и дебели от нас нации е 90% - отлична оценка, под 60% не вземате изпита. Ако имате диплома по-малка от много-добра никой няма и да ви погледне резюмето. Колко процента от задачките може да решите?

Part III: Applying the concepts. [Each question is worth 10 marks for a total of 70]

Note: All the answers without graph are one-line answers.

Question1:

The table on the right sets out the market demand schedule for tapes, and the table on the left shows the cost structure of a perfectly competitive firm. There are 1,000 firms in the industry.

Price Quantity Demanded Output MC AVC ATC

3.65 500,000 150 6 8.8 15.47
4.40 475,000 200 6.4 7.8 12.8
5.20 450,000 250 7 7 11
6.0 425,000 300 7.65 7.1 10.43
7.6 375,000 350 8.4 7.2 10.06
8.4 350,000 400 10 7.5 10
9.2 325,000 450 12.4 8 10.22
10 300,000 500 12.7 9 11
10.8 275,000
11.6 250,000
12.4 225,000
13.2 200,000
14 175,000
14.8 150,000

(i) What is the market price?


(ii) What is the industry’s output?


(iii) What is the output of each firm?


(iv) What is the economic profit of each firm?


(v) What is the shutdown point?


(vi) What is the long run equilibrium price? You can assume that the above ATC applies to both short run and long run. Conceptually, in the long run, the column AVC disappears. Graphically, the amount of K in both the long run and the short run is the same.


(vii) What is the number of firms in the industry?




Question2:

The market for beanie babies is characterized by perfect competition. There is free entry and exit into the market in the long run and all firms are identical in terms of their production technology. Therefore, the cost function TC as given below for a representative firm can be assumed to be the cost function faced by every firm in the industry.

Qs is individual firm’s quantity supplied.

A typical firm’s MC = 2Qs + 10; Qs is individual firm’s quantity supplied.

Total demand from all consumers in this market is given by
P = 1000 – QD

Notice that the total demand is faced by ALL of the firms together, not an individual firm. Each firm takes P as given, but all firms collectively determine P. In the industry equilibrium QD=QS, where QS is the sum of all individual firms’ Qs.

(i) Individual firm: Let P be unknown for now. Draw the relevant cost curves of a typical firm and depict the supply quantity of this firm.


(ii) Individual firm: Let P be unknown for now. Solve for the individual firm’s Qs.


(iii) Individual firm: Let P be unknown for now. Find the individual firm’s MC.


(iv) Individual firm: Let P be unknown for now. Find the individual firm’s ATC.


(v) Individual firm: Find the identical P that each firm will charge.


(vi) Industry: Given your P in (v), find the industry equilibrium QS=QD.


(vii) Given all of your answers above, how many firms are there in the industry?




(viii) What is the value of industry profits?




(ix). Draw three diagrams side by side. Let the diagram farthest to the left be the diagram for firm 1, the diagram in the middle be the diagram for firm 2, and the diagram to the farthest right be the diagram for industry supply. Depict all the relevant cost curves, prices and quantities in all three diagrams.












Now, suppose that the popularity of beanie babies falls.

(x). In the short run, will the firms in the market earn profits, earn losses, or break even? Describe what will happen, no need for calculations. For simplicity, assume that the cost curves will not change.





(xi). In the long run, will the number of firms in the market increase or decrease? Explain.




Question3:

Suppose the demand curve for a monopolist is P=15-Q, marginal cost is MC=2+Q, and marginal revenue is MR=15-2Q.

Quantity Price Total Revenue Marginal RevenueTotal Cost Marginal Cost Profits
1 14 3.5
2 13 7
3 12 11.5
4 11 17
5 10 23.5
6 9 31
7 8 39.5
8 7 49
9 6 59.5
10 5 71


(i) Fill in the table. Explain your steps:



(ii) Instead of filling the table, use the short-cut way (solving MR=MC) to find the maximum profits. Find the Q and the maximum profits. Are your answers consistent with your answers in (i)? Explain. (Get rid of decimals and compare)




Question4:

Let the demand curves for a monopolist who sells its product in two separated markets to be given by:
Q1=50-P1, so marginal revenue for this market is given by MR1=50-2Q1.
Q2=50-2P2, so marginal revenue for this market is given by MR2=25-Q2.

For simplicity, let the monopolist to have a constant marginal cost of $6 per Q, and fixed cost is zero, so that ATC=AVC=MC=$6. We want to simplify costs and focus on price discrimination.

(i) Which demand is more elastic? Which demand is less elastic? Without further calculations, which market do you think the monopolist will charge a higher price? Explain briefly.





(ii) What is the quantity that the monopolist will choose to supply in each market and what will be the price in each market?





(iii) Calculate the total profits for the monopolist.





For the next three questions, assume that the monopoly has to pursue a single-price policy. Let the total demand function be equal to Q=100-3P, or P= (100/3)-(1/3) Q.

(iv) For the single-price monopoly, marginal revenue for this market is given by MR= (100/3)-(2/3) Q. What is the equilibrium price and quantity?




(v) Calculate profits. Compare these profits with the profits in the case where the monopolist could charge different prices. Does this relative magnitude (one set of profits always at least as high as the other set) make any sense?



Question 5:

A large share of the world supply of diamonds comes from Russia and South Africa. Suppose that the marginal cost of mining diamonds is constant at $2000 per diamond. For simplicity, marginal cost=average total cost. The demand for diamonds is described by the following schedule:

Price Quantity TR MR (per diamond)
$9 000 4 000
8 000 5 000
7 000 6 000
6 000 7 000
5 000 8 000
4 000 9 000
3 000 10 000
2 000 11 000
1 000 12 000

(i) If there were many, many suppliers of diamonds, what would be the price, quantity and profits?




(ii) Fill in the table above for TR and MR.



(iii) If there were only one supplier of diamonds, what would be the price, quantity and profits?




(iv) If Russia and South Africa formed a cartel, what would be the price and quantity? If the countries split the market evenly, what would be South Africa’s production and profit? What would happen to South Africa’s profit if it increased its production by 1,000 while Russia stuck to the cartel agreement?



(v) Use your answer to part (iv) to explain why cartel agreements are often not successful?









Question 6:

Two pet food manufacturers (Firms A and Firm B) are faced with lawsuits from the U.S. and Canada regarding tainted pet food. Pet owners want to be compensated for the veterinarian care related expenses associated with pet food contamination and emotional suffering due to pets killed. Each firm has been presented with an opportunity to lower their liability in the suit if they cooperate with attorneys representing the pet owners. If firm A concedes that it is liable while Firm B does not concede, then A’s payment will be $5 (minimum lawyer fees, quick plea) and B’s payment will be $50 (will still be guilty, but has to hire many lawyers and drag on the case for years). If firm A does not concede but B does, then A’s payment will be $50 and B’s payment will be $5. If, on the other hand, both firms argue that there is no evidence, the payment will be $10 for each firm. Finally, if both firms concede that they are both liable and plea bargain, A’s payment is $20 and B’s payment is $20.

(i) Fill in the payoff matrix below. Enter the payments as negative numbers because they are payments.
Firm B


Firm A Concede No evidence
Concede (-20, -20) (-5, -50)
No evidence (-50, -5) (-10, -10)

(ii) Is there a dominant strategy for each firm? Explain.






(iii) What is the Nash equilibrium outcome of the game? Explain in words how you found the equilibrium? Is this the best equilibrium for the firms? Explain.






цитирай
11. ivoimv - ето им програмата в нея има само добри пожелания не и конкретни мерки
08.08.2008 14:41
Предложения за дейността на Съвета за икономически растеж
през 2006 г.
Съветът за икономически растеж е консултативен орган към Министерския съвет (РМС № 150 от 18.03.2002 г.), чиято роля е да институционализира публично-частния диалог по въпросите, свързани с националната икономическа политика.
Съгласно функциите си Съвета за икономически растеж изготвя препоръки и консултира министър-председателя по проблемите на общото икономическо развитие на страната; разработва и предлага икономически и правни регулатори за насърчаване на инвестиционната дейност в страната, организира, анализира и контролира взаимодействието и сътрудничеството между органите на изпълнителната власт и представителите на бизнеса.
В качеството си на председател министърът на икономиката и енергетиката координира дейността на съвета.
Съгласно определените функции предлагаме дейността на СИР през 2006 г. да бъде насочена към:
• Осъществяване на мерките в областта на инвестиционната и икономическата политика, заложени в Матрицата на мерките и отговорностите за 2006 г. към Програмата на правителството на европейската интеграция, икономическия растеж и социалната отговорност;
• Изпълнение на мерките и дейностите в Стратегията за насърчаване на инвестициите за 2005-2010 г., за което Съветът за икономически растеж е органът който осъществява координацията и мониторинга.

За изпълнение на мерките заложени в цитираните стратегически документи на правителството, предлагаме дейността на СИР през 2006 г. да бъде насочена приоритетно в следните области:
 Усъвършенстване на бизнес средата;
 Развитие на техническата (базисната) инфраструктура;
 Повишаване качеството на работната сила;
 Регионална политика за насърчаване на инвестициите за постигане на устойчиво и балансирано регионално развитие;
 Подкрепа на инвестициите в иновации и във високотехнологични дейности;
 Инвестиционен маркетинг.
Заседанията на СИР се провеждат ежемесечно под председателството на министъра на икономиката и енергетиката. Дневният ред на заседанията се съгласува предварително, като предложения по различните въпроси от икономическата политика се разработват и представят от представителите на компетентните (ресорните) министерства, в съответствие с мерките и отговорностите за изпълнение на Програмата на Правителството.


I. Усъвършенстване на бизнес средата

Оптимизирането на нормативната база, определяща рамката за функциониране на бизнеса и подобряване качеството на административните услуги, предоставяни от централната и местната изпълнителна власт, са основни предпоставки за облекчаване на условията за осъществяване на стопанска дейност, нарастване на икономическата активност и насърчаване на инвестициите.
Съществува необходимост от по-нататъшно развитие и промени в процедурите от гледна точка на времето за осъществяването им, субектите, които издават актовете, механизмът на консултиране със заинтересованите страни в процеса на нормотворчеството, както и за преодоляване на излишните административни нива при вземането на решения за издаването на различни документи.


Мерки :

 Подобряване на административната среда за насърчаване на инвестициите чрез развитие нормативно-правната уредба, премахване на неефективните регулации и излишна бюрократична намеса, както и подобряване на административното обслужване на инвеститорите

Отговорни институции : МИЕ и МФ

Срок: До края на 2006 г.




Дейност на СИР:
1. Разглеждане на предложения за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите
2. Разглеждане на препоръките от доклада на Консултантската служба за чуждестранни инвестиции към Световната банка “Инструменти за оценка на административните процедури за осъществяване на стопанска дейност в България”







ІІ. Развитие на техническата (базисната) инфраструктура

Развитието и модернизацията на системите на техническата инфраструктура и на предлаганите от нея услуги, съответстващи на европейските стандарти за качество, се разглеждат като задължително условие за висок и устойчив икономически растеж и ускоряването на инвестиционния процес за развитие на всяка една от системите:
• Транспортна инфраструктура;
• Енергетика;
• Далекосъобщения (телекомуникации);
• Водоснабдяване и канализация.

В страните от Европейския съюз формите на публично-частно партньорство се използват широко в сферата на обществените услуги – транспорт, водоснабдяване, здравеопазване, образование и др.

С подобряване на законодателната рамка за насърчаване на публично-частните партньорства за изграждане, реконструкция и модернизация на линейните и точкови обекти на техническата инфраструктура ще се осигури и увеличи липсващия финансов ресурс за развитието им и от друга страна диверсифициране на рисковете и преразпределяне на отговорностите на държавата във връзка с изграждането и експлоатацията им.



Мерки :
 Определяне на приоритетните сектори за ПЧП и подготовка на секторни стратегии и идентифициране

Отговорни институции: МФ
Срок До края на 2006 г.




Дейност на СИР:
Разглеждане на предложения за нормативно регулиране на ПЧП










ІІІ. Повишаване качеството на работната сила

Присъединяването на България към ЕС предполага фокусиране върху приоритети за повишаване на качеството на работната сила в нашата страна като елемент от общата стратегия за засилване на конкурентните предимства на българската икономика и инвестиции в образованието. Предвиденото увеличаване на средствата за финансиране на образователната сфера следва да бъде съчетано с определяне на ясни критерии за постигане на оптимално използване на тези средства, при промяна на съществуващия подход.
Поставената цел е свързана със създаването на условия за обединяване на усилията на съответните държавни институции, образователния сектор, сектора за квалификация и преквалификация, както и работодателските организации за осигуряване на качествено образование, създаване на условия за непрекъснато професионално обучение, ефективни практики и стажове съобразно нуждите на пазара и инвеститорите.
Необходими са специализирани мерки за подкрепа на работодателите, които инвестират в обучение и развитие на персонала, особено във високотехнологични производства и услуги, както и в региони с ниска образователна структура на работната сила и висока безработица.
България започва постепенно да губи предимствата си по отношение на работната сила, тъй като тя все повече се оказва квалифицирана за работа с остарели технологии. Конкурентният човешки капитал предопределя образование насочено към качеството, иновациите, информационните технологии и най-вече към уменията, изисквани от работодателите. В контекста на Лисабонската стратегия човешкият капитал и образованието са основните предпоставки за изграждане на икономика на знанието. Доброто образование е практическа необходимост при създаването на благоприятен инвестиционен климат и конкурентоспособна икономика.


Мерки :

 Разработване на национална стратегия за професионална обучение през целия живот /life-long learning/.
Отговорни институции: МОН, МТСП
Срок : Декември 2006 г.




Дейност на СИР:
1. Обсъждане на предложения за координирани дейности между институциите и работодателските организации в областта на професионалното обучение и популяризиране на действащите програми за професионално обучение
2. вж. V


ІV. Регионална политика за насърчаване на инвестициите за постигане на устойчиво и балансирано регионално развитие

Изоставането в развитието на българските региони в голяма степен се дължи на социално-икономическите проблеми на отделни територии вътре в тях, които са най-силно засегнати от процеса на икономическо преструктуриране и същевременно имат ниска адаптивна способност към пазарните условия. Поради моноструктурната си икономика, тези територии се нуждаят от мерки за насърчаване на инвестициите в нови икономически дейности. Значително по-големи са вътрешнорегионалните различия - между областите и общините в районите за планиране. В почти всички райони и области в страната се наблюдават типични контрасти от вида “център - периферия”.


Мерки:

 Насърчаване на инвестициите за стартиращия бизнес в регионите с потенциал за развитие на иновативни високотехнологични малки и средни предприятия, на малки и средни предприятия
Отговорни институции: МИЕ, МРРБ
Срок : Постоянен

 Изграждане и развитие на индустриални зони за привличане на местни и чужди инвестиции, на технологични инкубатори за стартиращи малки и средни предприятия
Отговорни институции: МИЕ, МРРБ
Срок: Постоянен

 Развитие на нормативно-правната уредба за прилагане на специфични мерки и схеми за комплексното насърчаване на инвестиционната активност, заетостта и доходите в икономически изостаналите региони
Отговорни институции: МИЕ, МРРБ, МТСП
Срок: Декември 2006 г.

 Увеличаване законовите правомощията на общините по отношение на приоритетни за регионите проекти с цел насърчаване инвестициите и заетостта на местно ниво
Отговорни институции: МИЕ, МРРБ
Срок: Декември 2006 г.


* В съответствие с тази приоритетна област, МИЕ изпълнява съвместно с Германското дружество за техническо сътрудничество (GTZ) проект ”Програми за насърчаване на инвестициите на национално и регионално равнище”, финансиран в рамките на програмата за техническо сътрудничество с ФРГ.



Дейност на СИР:
Съвместно разработване и изпълнение на програма “Привличане на инвестиции в икономически изостаналите региони”

Цел: Постигане на балансирано и устойчиво икономическо развитие на регионите чрез насърчаване на инвестициите в икономически изостаналите региони и създаване на нови работни места




V. Подкрепа на инвестициите в иновации и във високотехнологични дейности

Основен инструмент за постигане на стратегическата цел на Лисабонската стратегия за превръщането на Европейския съюз (до 2010 г.) в най-конкурентната и динамична, основана на знанието, икономика в света е изработването и последователното прилагане на политика за технологично развитие и иновации и непосредствено свързаните с тях инвестиции. В пряка връзка с това разбиране е разработената Иновационната стратегия на Република България и мерките за нейната реализация, както и разработваната в момента Национална стратегия за научни изследвания за периода 2005-2010 г.
Изхождайки от разбирането, че конкурентно предимство в индустрията се постига, според европейския опит, чрез насърчаване на инвестициите в нови технологии и производство на нови конкурентоспособни продукти и услуги е необходимо да се създаде подходяща инфраструктура като: индустриални и технологични зони, центрове, инкубатори, центрове за трансфер на технологии, клъстери от предприятия, както и прилагането на други мерки.


Мерки :
 Разработването на програма за създаване на благоприятна бизнес среда и насърчаване на инвестициите в нови технологии и иновативни производства
Отговорни институции: МИЕ, ДАИТС
Срок : юли 2006 г.

 Създаване на благоприятни условия за развитието на индустриални и технологични зони
Отговорни институции: МИЕ, ДАИТС
Срок : постоянен

* В съответствие с тази приоритетна област МИЕ разработва програма за изпълнение на проект “Развитие на индустриалните зони в България”, (2006 – 2008 г.), финансиран по линия на програма ФАР -18.5 млн. евро



Дейност на СИР:
1. Съвместно разработване и изпълнение на програма “Подкрепа на инвестициите в производството на продукти и услуги с висока добавена стойност”
Цел: Разработване и прилагане на целенасочени действия за подкрепа на инвестициите в производството на продукти и услуги с висока добавена стойност
2. Представяне за обсъждане на проект за Национална експортна стратегия




VІ. Инвестиционен маркетинг

България привлича около 30% от общите преки чуждестранни инвестиции, реализирани в шестте страни от Югоизточна Европа. Най-сериозна конкуренция за привличане на инвестиции в региона срещаме от страна на Румъния, която е с подобни темпове на развитие, но с по-голям вътрешен пазар и с добре развита нормативно регламентирана система за насърчаване на инвестициите. За да бъдат популяризирани конкурентните предимства на България пред останалите страни в региона и да се създаде имидж на страната ни като приоритетно място за инвестиции, е необходимо разработването и прилагането на конкретни механизми за инвестиционен маркетинг.


Мерки:

 Провеждане на про-активен инвестиционен маркетинг в международен мащаб, със съдействието на изявени представители на инвестиционната общност в страната.

Отговорни институции : МИЕ, (БАИ)
Срок : Постоянен



Дейност на СИР:
1. Съвместно разработване и изпълнение на програма “Инвестиционен маркетинг”
Цел: Стабилно позициониране на България на световните инвестиционни пазари и преодоляване на конкуренцията в привличането на чуждестранни инвестиции
2. Съвместно участие на значими инвестиционни форуми и други маркетингови инициативи(директен маркетинг) по предложение на бизнес средите.
цитирай
12. ivoimv - стъпки за спиране на падението на България отвътре
08.08.2008 14:47
Бойкот на всички избори
Нова кръгла маса
Гражадански сдружения
Нова конституция
Нова столица и
и нещо интересно имам 3 годишна програма и тогава не цар и много като него ще бъдат на мястото им!!
войводата каза!
цитирай
13. flyco - към 12.
08.08.2008 15:33
А въженцата ще ги раздават ли или да си носим?
цитирай
14. thedarkangel1977 - успех в начинанието. . . успех на ...
09.08.2008 02:13
успех в начинанието...
успех на този който има търпение да го прочете докрай...
:)
цитирай
15. анонимен - въпрос
10.08.2008 16:09
Господин Божков,
вестникът,за който ще пишете,и неговият главен редактор,бяха сред най-активните слуги на тогавашната опозиция,благодарение на чиито манипулации Ви остана прозвището "Mr 10%",доказателство за което е и появата на анонимния плужек по-горе.Забравяте или предпочитате да не помните?На мен ми е обидно,защото винаги съм мислел,че не заслужавате да Ви наричат така.
цитирай
16. анонимен - ordinary
10.08.2008 19:12
Г-н Божков, май халтурата остана едиствео средство за Вашите изяви. Жалко за читателите на в-к "Труд" те не заслужават това.
цитирай
17. анонимен - Към №15
10.08.2008 19:56
Очевидно г-н Божков не мисли като Вас и мен. Според него обвиненята срещу него са дошли от друго място. Вижте постингите по-долу. Но аз вече възприемам мълчанието му по повод нашите реплики като опит за манипулация. По-достойно е все пак да каже в прав текст - не, не сте прави, Тошо Тошев и подопечните му нямат нищо общо с това.
цитирай
18. rimij - Какво
12.08.2008 19:57
значение има от кого са дошли обвиненията срещу господин Божков. Важното е това, което казва. Не претендирам за компетентност, но статиите и мненията му звучат разумно.

А иначе неинтелигентните драскачи, винаги ще подхвърлят 10-те процента. Те по цял ден да лежат и да пърдят, пак ще са недоволни ....
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: albosh
Категория: Забавление
Прочетен: 2893118
Постинги: 608
Коментари: 2218
Гласове: 4832