Прочетен: 1829 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 09.10.2006 22:31
В Стара Европа левицата и десницата се различават съвсем конкретно и недвусмислено в публичните си образи. На всеки британец е ясно кои са лейбъристите и кои – консерваторите. Проди и Берлускони олицетворяват левицата и десницата в Италия, а Сапатеро и Аснар стоят по същия начин в Испания. Християндемократите и социалдемократите в Германия или Австрия, независимо дали управляват заедно или са в опозиция едни на други, пак не могат да бъдат сбъркани.
Утвърдената демократична партийна система на Западна Европа е позволила да се постави “етикет” на всяка значима политическа сила. Това важи и за зелените, за либералите, за комунистите и другите по-малки политически формирования. Необходимо е да се срути напълно и безвъзвратно някоя от утвърдените партии, за да се отвори място на политическия небосклон и там да се появи нова звезда (справка - “Форца Италия”).
В Нова Европа, поради забързаното време на прехода, първо бяха раздадени етикетите. Чак след това партиите зад табелите “ляво”, “дясно” започнаха да градят философии, платформи и програми. Доста първосигнално бившите комунисти бяха припознати като “леви”, а и те нямаха нищо против да бъдат наместени в западноевропейските клишета; така легализираха новото си съществувание като автентични социалисти или социалдемократи, каквито изобщо не бяха. Защото бяха тоталитарна партия, а тоталитарната партия изобщо не се вписва в многопартийната система, тя е нейната антитеза.
Като естествен контрапункт на “левите” бивши комунисти, новите демократични сили сами се определиха като “десни”. Това пак беше удобно за току-що социалдемократизираните комунисти, защото чрез парламентарните битки на избори те затвърждаваха своя “ляв” образ. А “десните” пък търсеха своята автентичност чрез присъединяване към международните структури на християндемократите и консерваторите, творчески преписваха техни програми и платформи и се опитваха да напасват десни ценности на утвърдените демокрации към своите конкретни задачи в бурните политически процеси на посткомунистическия преход.
Днес, с приобщаването на всички десет страни от Нова Европа в Европейския съюз и НАТО, би трябвало да приемем, че и политическите системи на тези десет нови демокрации са подобни на петнадесетте от Стара Европа. Защото отдавна вече Съюзът не е нито Споразумение за въглищата и стоманата, нито дори Европейска икономическа общност, а политически съюз на държави, които имат сходни партийни системи. Та нали в Европейския парламент парламентарните групи са формирани не по държави, а по партии, и всяка парламентарно представена партия от всяка държава членка намира своето място в една от тези групи.
За всеобща изненада, именно в края на прехода, за повечето от новите демокрации точно тази презумпция се оказа невярна.
· В Унгария, например, левицата има дясна икономическа програма, а десницата – лява. За левицата гласуват в големите градове, а за десницата – на село.
· В Полша управлява някаква десница от крайно популистки тип, която има за свой основен противник друга десница – по-прагматична и пазарно ориентирана, а левицата, след толкова години управление, днес е в насипно състояние.
· В Словакия беше сформирана почти насила десница на принципа “анти-Мечиар”, която управлява фантастично добре, но на последните избори се разпадна и днес там вече изобщо не е ясно кой кой е, левица или десница управлява, левица или десница е в опозиция.
· В Чехия пък още в първите години на прехода демократичните сили се разделиха на “леви” и “десни” и уж бяха изтласкали завинаги комунистите от политическия живот. После социалдемократите на Земан и Шпидла трябваше да правят ортаклък със завърналите се след избори комунисти, за да победят десницата на Клаус, но не издържаха дълго, и сега държавата е в политическа криза без ясен изход.
· В Словения пък още от началото на 90те част от бившите комунисти се обявиха за либерали и с малки паузи държат властта почти постоянно до днес, обявени са за отличници на Нова Европа, влизат в Еврозоната първи от догодина, а точно икономиката им е най-далеч от либералните стандарти на Запада.
На този фон нашенската политическа неразбория изглежда напълно адекватна за края на прехода. България влиза в Европейския съюз с управляваща коалиция от три партии. Децата на бившите комунистически ръководители от Тошово време се вписаха отлично в новия социалистически образ на БКП и оглавиха бащинията си. Царското творение НДСВ изигра своята роля – да върне имотите на патрона си – и сега кротува като младши партньор на комунистите. А едноличното търговско дружество на Ахмед Доган може да бъде прието за либерална партия само от най-либерално мислещите либерали на Стара Европа.
Също толкова типично за влизането ни в Европейския съюз е и състоянието на десницата. Историческата българска лява партия БЗНС се разпадна на многобройни, кой знае защо десни, земеделски формации. Историческата българска дясна Демократическа партия се превърна в изчезваща групичка конюктурни коалиционни партньори на всеки, който може да ги вкара в парламента. Отцепилите се от СДС лични партии на Иван Костов и Стефан Софиянски имат бъдеще, равно по продължителност на индивидуалния политически живот на лидерите си. С ВМРО и “Гергьовден” позволете да не се занимавам.
СДС остава единствената от днешните демократични партии, която има скрит потенциал да се превърне някога в нормална европейска дясна партия. За съжаление, много дълбоко скрит потенциал, който много рядко се забелязва. През април тази година, например, Националната конференция на СДС прие с пълно единодушие една истинска модерна и пълноценна дясна партийна програма. Проблясък, който бързо угасна, защото след приемането на тази програма не последваха никакви действия за популяризирането и, за привличането на нови подържници и избиратели на базата на нейните идеи и послания. Вторият, изключително важен знак за потенциала на СДС, беше даден с подкрепата на Неделчо Беронов за общ президентски кандидат на десницата. Да оттеглиш лидера си, за да потърсиш общия успех, това е фундаментално решение на партия, която има силата да оцелее и да расте.
След две седмици са президентските избори. Резултатите от тях, независимо за кого са са добри, за кого лоши, ще дадат начало за сериозни промени в българския политически живот. Някак символично е, че новоизбраният президент ще встъпи в длъжност през януари, в първия месец на новото европейско настояще на българите. Ще станем част от единния пазар, ще се движат свободно стоките, капиталите, донякъде хората.
Не трябва да очакваме, обаче, бърза нормализация и европеизация на партиите ни и на цялата ни политическата система. Това ще стане бавно и мъчително. Примерите от Централна Европа не са особено окуражаващи.
Страници от руския дневник
The temptation Глава 1:Завръщането.
08.10.2006 18:36
09.10.2006 14:52
2. Българска мрежа за външна политика
3. Васил Гарнизов
4. Георги Ангелов и Светла Костадинова
5. Даниела Горчева
6. Димитър Аврамов
7. Eвгений Тодоров
8. Здравко Цанков - Германия
9. Иван Бедров
10. Изкуството на преговорите
11. Илиян Василев
12. Кака Сийка
13. Калин Манолов
14. Институт КАТО
15. Красита
16. Мартин Димитров
17. Нели Огнянова
18. Мегафон - Капитал
19. Ники Младенов
20. Sulla
21. Юлиан Попов
22. Юлиана Николова
23. topblog