Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.11.2006 19:29 - Покана за разговор - продължение - втора част
Автор: albosh Категория: Политика   
Прочетен: 1300 Коментари: 2 Гласове:
0

Последна промяна: 13.11.2006 20:02


При качването в блога компютърът е "захапал" само част от програмата. Ето и втората част. Тя включва:

2.       МЕСТНА И РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА

3.       АДМИНИСТРАТИВНА РЕФОРМА

4.       ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА

5.       АГРАРНА ПОЛИТИКА

Има и трета, и четвърта част отделно Можете да коментирате  и тук.

Александър Божков

МЕСТНА И РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА

Местното самоуправление е ключова политическа тема за Съюза на демократичните сили. Тя е в сърцевината на нашата ценностна система и цел на основните ни политически действия през изминалите години. За нас засилването и укрепването на местното самоуправление е от първостепенно значение. Това изразява нашето разбиране, че успешно е онова общество, в което проблемите се решават на мястото на тяхното възникване с ресурси, които са изцяло под контрола на гражданите и местните власти.

Приоритетите на СДС в сферата на местното самоуправление са:

·          Засилване автономността на местната власт, включваща и реална финансова самостоятелност на общините;

·          Ефективна децентрализация на управленски правомощия чрез:

·          Ясно разграничаване на отговорностите на държавата и общините;

·          Създаване на второ изборно ниво на самоуправление, разположено между общинската и централната власт.

·          Стимулиране на инициативността и солидарността между общините за сметка на преразпределителните функции на централната администрация;

·          Реабилитиране на местния политически живот чрез развитие на местните инициативи и реално включване на гражданите във вземането и реализирането на решения за развитието на общината;

СДС е за силна местна власт, независима финансово и икономически, политически отговорна, разполагаща с реални управленски правомощия и ресурси,  подчинена на гражданите, а не на благоволението на централната власт.

Засилването на автономността на местната власт за СДС означава, реална и ефективна децентрализация в три аспекта – управленски, финансов и нестопански.

СДС  предлага конституционни промени, които да позволят местните власти сами да определят вида и размера на местните данъци и такси, както и:

·          Предоставянето на 100% от постъпленията от данък върху доходите на физическите лица на общините. Това включва:

·          Законови промени, регламентиращи част от данъците за дейности на територията на общините да остават в техните бюджети;

·          Намаляване на държавната намеса и ограниченията при съставянето и изпълнението на общинските бюджети;

·          Въвеждане на програмно бюджетиране и за общините;

·          Регламентиране на партньорството между публичния и частния сектор;

·          Въвеждане на делегирани бюджети за районите и кметствата в общините.

Реабилитирането на местния политически живот за СДС е пряко свързано с разширяване на възможностите за реално участие на гражданите във взимането на решения за развитието на общините. Това предвижда:

·          Въвеждане на мажоритарен елемент при избора на общински съветници;

·          Пряк избор на кметовете на райони и кметовете на всички населени места;

·          Местните власти да получат реални компетенции в сферата на сигурността и обществения ред чрез създаване на общинска полиция на подчинение на местната власт;

·          Интегрирано административно обслужване.

Човешкият потенциал  е най-важната предпоставка за гарантиране на устойчиво развитие на регионите. Във връзка с това за СДС решаването на проблемите на демографската криза са от първостепенно значение за развитието на страната и начин за преодоляване на регионалните различия.

СДС е за нов държавнически подход към регионалната политика, който се основава на свободата, справедливостта и солидарността. Приоритетите на СДС в сферата на регионалната политика са:

·          По законов път да се въведат механизми, осигуряващи ефективна и ефикасна система за планиране на развитието и механизмите за реално и ефективно включване на местните и регионални власти в процеса на регионално планиране и управление, в съответствие с принципите на кохезионната политика на Европейския съюз.

·          Създаване на ефективен национален механизъм за многогодишно планиране и реализация на инициативи, гарантиращи развитието на България.

·          Осигуряване на програмен капацитет чрез ясна и прозрачна процедура за многогодишно програмиране на ресурсите (както на националните , така и на финансовите средства от структурните финансови инструменти).

·          Изграждане на административен капацитет на всички управленски нива за ефективно включване на България в усвояване на средствата от структурните фондове на ЕС, съгласно приетата и одобрена финансова рамка за страната.

·          Създаване на гаранции за спазване на процедурите за финансово и бюджетно управление на средствата от структурните фондове.

·          Изграждане на ефективна система за междурегионално, трансгранично и еврорегионално сътрудничество за реализация на проекти.

·          Целево осигуряване на необходимите финансови и институционални ресурси за реализирането на национални  и регионални програми за ускорено инвестиране в човешкото развитие.

Реалното включване на местните и регионални власти в регионалната политика ще позволи на местните общности да проявят своя избор, воля и отговорност при решаване на проблемите за развитието на регионите и постигане на набелязаните цели.

АДМИНИСТРАТИВНА РЕФОРМА

Основна цел, която трябва да постигне административната реформа е изграждане на силна, ефективна и модерна администрация, способна да посрещне високите очаквания на българските граждани и бизнеса в условия на пълноправно членство в Европейския съюз.

СДС ще постигне тази цел чрез изграждане и укрепване на административен капацитет на централно, регионално и местно ниво за прилагане на принципите за добро управление като основно условие за ефективно и ефикасно използване на структурните фондове.

Административната реформа означава въвеждане на перспективност, приемственост, прозрачност, измеримост, отчетност и отговорност в работата на всички държавни структури.

Действията, които СДС ще предприеме и които ще гарантират спазването на ясни правила в администрацията са:

·                Държавната служба да се превърне в кариерен избор на компетентни и добре мотивирани служители без конфликт на интереси;

·                Сигурни законодателни гаранции за предотвратяване на политическата намеса в действията и кадровото обезпечаване на административните структури и безпринципните уволнения и назначения при смяна на политическата власт;

·                Намаляване броя на административните структури чрез обединяване по функционален признак и освобождаване от зависимостта на "групировките";

·                Изнасяне на дейности от администрацията, където това е възможно, и предоставянето им на икономическите и социални партньори, браншови организации или други, като се възприемат най-добрите практики;

·                Използване на ефективни управленски инструменти от частния сектор в обществения сектор;

·                Преразглеждане на основанията за класифициране на информацията с оглед максималното отпадане на пречки за достъп до информация с обществено значение, като в същото време се повиши сигурността на услугите, приложенията и електронното съдържание на базата на изграждане на широколентова инфраструктура;

·                Въвеждане на приоритетен контрол върху резултатите от дейността на администрацията и съвместяването му с контрола върху процедурите;

·                Гарантиране на по-лесно взаимодействие между гражданите и администрацията и преследване на по-висока ефикасност. Прозрачност, достъпност и възможности за граждански контрол над всички административни процедури;

·                Ускорено въвеждане на нови информационно-комуникационни технологии и опростяване на процеса на предоставяне на услуги;

·                Приемането на национална образователна стратегия по информационни и комуникационни технологии с програма за реализация;

·                Усъвършенстването на правната среда, на фискалната среда, за изграждане и опериране на модерна единна информационна ифраструктура;

·                Интегрирането на отдалечени и слабо населени райони чрез свързването им към единната информационна инфраструктура.

ИКОНОМИЧЕСКА ПОЛИТИКА

Най-големият проблем на България са ниските доходи на голяма част от българските граждани. Като доход на глава от населението страната ни е по-бедна от всички членове и кандидат-членове на ЕС. Това е основният въпрос, който трябва да бъде решен от икономическата политика през следващите години.

За СДС постигането на европейски доходи задължително минава през повече блага, произвеждани от българската икономика, т.е. по-висок икономически растеж. Не е възможно да се получава по-висок доход без да се произвежда повече стойност. Няма как да преодолеем изоставането от европейските доходи в обозримо бъдеще, ако растежът ни е съизмерим с този на по-богатите от нас. За да ги настигнем, трябва да предприемем много по-решителни стъпки за постигане на растеж около 10 на сто годишно през следващите години. Ключова за постигането на висок растеж е ролята на инвестициите. Основен приоритет на СДС е създаването на благоприятни условия за инвеститорите (местни и чуждестранни), които ще бъдат в основата на създаването на нови и добре платени работни места.

Българската икономика може да произвежда повече, само ако българските предприемачи станат по-конкурентоспособни. Това означава произведените в страната стоки и услуги да носят повече добавена стойност, да осигуряват повече печалби,  да намират успешна реализация както на вътрешния, така и на международния пазар. България трябва да развива социално пазарно стопанство, което да стъпи на базата на личната и семейната предприемчивост на българите. Малкият и среден бизнес е мощният  инструмент за устойчивото развитие на икономиката, а социалното партньорство ще осигури баланса между труда и капитала.

Трайно и устойчиво повишение на доходите се постига единствено чрез по-висока конкурентност на икономиката. За постигането й е необходимо предприемането на редица мерки, които са описани в следващите редове:

За СДС стабилността на парите е първото условие за устойчив растеж. Всеки растеж, основан на промяна на валутния курс или на увеличаване на инфлацията, е нетраен и опасен. Затова е необходимо

·                      Да запазим Валутния борд до приемане на еврото

·                      Максимално бързо изпълнение на условията на Европейския валутен съюз за възприемане на еврото като основна валута в България .

Политиката на СДС е насочена към това повече пари да остават у хората, да се намали преразпределителната роля на държавата и да се даде простор на частната инициатива. Затова е необходимо:

·                      Намаляване на неефективните бюджетни разходи – това се постига чрез ограничаване на бюрокрацията, въвеждане на програмно бюджетиране, конкурентност при обществените поръчки, прозрачност при разходването на парите на данъкоплатците. Отнемането на доход от икономиката (данъчното бреме) не трябва да е по-високо от 30-33% от БВП при балансиран бюджет.

·                      Спестените средства от бързото ограничаване на неефективните разходи и от евентуалните бюджетни излишъци, да се използват за намаление на данъчното бреме върху гражданите и бизнеса.

·                      Намаляване облагането на труда – необходимо е решително понижаване на данъчното бреме върху труда, включително намаление на осигурителните вноски, които са много сериозна тежест пред бизнеса. Целта е облагането на труда да достигне най-ниските нива в рамките на Европейския съюз .

·                      Намаляване облагането на печалбите – по-ниското облагане привлича повече чужди и местни инвестиции, стимулира технологичното обновление и увеличава производителността. Данъците върху печалбите в България не трябва да са по-високи от ставките в най-бързо развиващите се страни в ЕС.

Развитие на икономика на знанието. Знанието, т.е. изследователската и развойната дейност, иновациите и образованието са двигател на нарастването на производителността. От подкрепа за определени сектори се преминава към осигуряване на подкрепа за всички предприятия в икономиката чрез инвестиции в инфраструктура, образование, телекомуникации, насърчаване на научните изследвания, внедряване на иновациите в производството и насърчаване на предприемачеството. Необходими са повече и по-качествени капиталовложения в изследователската и развойната дейност, системни грижи за преквалификация на всички ангажирани в стопанския сектор, следващи принципа, че образованието трае цял живот. От решаващо значение за успеха на икономиката на знанието е способността технологичните постижения да се превръщат в конкретни продукти, пазари и работни места. Световният опит показва, че не бюджетните средства, а инвестициите на фирмите в  изследванията и създаването на нови продукти, са истинския двигател на икономиката на знанието. Затова СДС ще създаде стимули за бизнеса да инвестира в университети, изследователски центрове, технологични паркове и други.

Политиката на СДС е чрез премахването на  монополите и повече конкуренция в областта на енергетиката, водоснабдяването, сметосъбирането и преработката на отпадъци, транспорта, топлофикацията, съобщенията да се гарантира по-високо качество и приемливи пазарни цени. В резултат потребителите и свързаните отрасли ще реализират спестяване на средства и повишена конкурентност.

Необходимо е бързо да се разчистят препятствията по пътя на българския бизнес. Това важи както за влизането и излизането от бизнеса, така и за ежедневните взаимоотношения предприемачи – администрация.

·                Регистрацията на нова  и заличаването на прекратена фирма трябва да става за 24 часа с минимален набор документи.

·                Въвеждане на ясни срокове и обективни критерии за качеството на административните услуги.

·                Премахване на ненужните лицензионни режими и максимално опростяване на процедурите по останалите режими.

·                По-ефективна, бърза и прозрачна процедура за фалит.

·                Разширяване приложението на мълчаливото съгласие.

·                Съдебна система, която да гарантира спазването на договорите, защитата на собствеността и равнопоставеността пред закона и разумна скорост на съдебното производство.

·                Подобряване на ефективността на работещите чрез подобрения в здравната система, основани на подобряване на нейната ефикасност чрез въвеждане на конкуренция и регламентиране на частни здравни фондове.

·                Повишаване квалификацията на работещите чрез по-добро образование във всички негови нива. Реформи с основен акцент върху нивото на квалификация и подготвеност за участие в стопанската конкуренция.

Оттеглянето на държавата от икономиката според СДС трябва да става паралелно в трите основни направления:

·                Раздяла с ненужните държавни активи по конкурентен и прозрачен начин;

·                Стимулиране на частни капитали да участват в изграждането, подобряването и поддръжката на инфраструктурата и публичните услуги чрез състезателни и прозрачни процедури;

·                Приемане на политики и регулации единствено ако те носят повече ползи на обществото, отколкото разходи. Задължителен анализ на разходите и ползите преди приемането им.

 

Аграрна политика

След приключването през 2004 г. на преговорите по Глава 7 "Земеделие" агросекторът беше поставен в нови реалности. Основна задача на отрасъла стана адаптирането му към Общата аграрна политика на ЕС и предприемането на действия, целящи финализиране на процесите на пълна хармонизация и ефективно прилагане на европейското законодателство в тази област. На фона на предстоящите незабавни и безалтернативни действия, които следва да се предприемат в изпълнение на ангажиментите по глава "Земеделие", СДС предлага своя аграрна политика за следващия период.

Стратегически приоритет на СДС е провеждането на политика към устойчиво развитие на земеделието, горите и селските райони в условията на социална пазарна икономика, основана на частната собственост върху земята и средствата за производство, свободната пазарна конкуренция, подкрепата от страна на държавните институции, справедливост при разпределение на благата от земеделския труд.

Стратегическа цел на СДС е изграждане на ефективно, конкурентноспособно и устойчиво земеделие, отговарящо на изискванията на Европейския съюз и принципите на общата селскостопанска политика.

Основните акценти на СДС за развитие на българското земеделие и аграрния бизнес са:

·                Усъвършенстване на частните аграрни организационни структури чрез подпомагане изграждането на фермерския тип земеделие, осъществявано на базата на фамилни земеделски стопанства в условията на лоялна пазарна конкуренция между различни организационни формирования и създаване на средна класа в земеделието;

·                Ефективна икономическа реализация на поземлената собственост и постигане на устойчиво и предвидимо земеделие в процеса на реалната капитализация на поземлената собственост, като важно средство за ускорено присъединяване на българското земеделие към европейските аграрни структури;

·                Усъвършенстване на дейността на публичните аграрни институции и организации чрез яснота и обоснованост в техните функции и недопускане на смесването им с функциите на стопанските субекти;

·                Финансово подпомагане на земеделието и агробизнеса на основата на стратегическите приоритети за развитие на отрасъла чрез създаване на гаранционен механизъм за разпределяне на риска между държавния и частния финансов капитал и за изграждане на специализирана фермерска кредитна система с широка мрежа от регионални структури. Подчиняване на финансовата и кредитната политика на специализираните финансови органи с отрасловите особености на земеделието, по-бавната му капиталова възвръщаемост и по-ниската му рентабилност в сравнение с други сектори на националната икономика, включително и на основата на целевото субсидиране;

·                Ускорено въвеждане на високите технологии в земеделието и добрите производствени практики, като условие за конкурентноспособност на фермерското производство и стимулиране производството на висококачествени екологични продукти с използването на съвременни енергоспестяващи и екологични технологии за производство на висококачествена земеделска продукция, които запазват продуктивните качества на почвата и отговарят на изискванията за биологично и екологично земеделие;

·                Развитие на аграрната наука и образование и превръщането им в основен фактор за повишаване на конкурентноспособността на българското селско стопанство чрез прилагането на механизми за стимулиране ускореното внедряване на научните продукти във фермерската практика;

·                Диалог с неправителствените организации като коректив на провежданата държавна аграрна политика и гаранция за недопускане решаването на спорните въпроси с методите на администрирането. Участие на браншовите организации при разработването на икономическата и технологична политика в земеделието с цел защитата на интересите на техните членове и балансиране на интересите между производители, преработватели, търговци и потребители.

Конкретните направления за реализирането на реформата в горския сектор са следните:

·                Подобряване на общото състояние и потенциала на горския сектор чрез прилагане на природосъобразни лесовъдни системи и мероприятия и възстановяване на горите върху обезлесените територии;

·                Създаване на оптимални структури за управление и експлоатация на горския сектор;

·                Нова политика по отношение на горите, които не са само източник на дървесина, но са свързани с водните ресурси, климата и туризма;

·                Максимално оползотворяване на благоприятните екологически възможности в горите и планинските райони.

·                Стабилизиране и опазване на флората и фауната в горските екосистеми и увеличаване на икономическите и социални ползи от горите;

·                Решително усъвършенстване на охранителните функции в горския сектор и опазването му от посегателствата на закононарушителите чрез въвеждането на нов модел на охрана.

В основата на политическата програма на СДС е залегнал системният подход за развитието на селото, който се основава на прилагането на обща за всички селски райони икономическа, структурна, екологична и културна политика. В рамките на тази обща политика, СДС ще се съобразява със спецификата на различните категории селски общности, отчитайки особеностите на отделните райони и населени места, съобразно с тяхното местоположение, налични ресурси, функционално предназначение и съхранение на културни дадености и ценности.

В контекста на европейската интеграция, няколко са възловите направления за съхранение и устойчиво развитие на селските общности и райони, в които СДС ще насочи усилията си:

·                Повишаване на жизнения стандарт и качеството на живота в селските райони чрез стимулиране създаването на нови видове алтернативна заетост и използване потенциала от естествените и човешките ресурси (стимулиране на съпътстващи и алтернативни на земеделието дейности като селски туризъм, занаяти, услуги);

·                Привличане на наши и чужди капитали за създаване на съвместни предприятия в различни браншове на агробизнеса в планинските райони, отличаващи се с висока безработица, но същевременно и с особено благоприятни условия за екологично производство;

·                Преодоляване на смесването на икономическата и социалната политика в българското село, на икономическите и социалните интереси. СДС застава на позициите, че икономическите интереси на земеделските производители мотивират тяхната икономическа активност, а решаването на социалните проблеми е ангажимент и функция на държавата и общините;

·                Постигане на действена социална аграрна политика чрез комплексно развитие на селските райони в съответствие с целите на Националния стратегически план за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г.;

·                Максимално използване на финансовите възможности на европейския Фонд за развитие на селските райони за подкрепа на доходите на българските фермери;

·                Обучение, квалификация и преквалификация на трудовите ресурси за достигане на по-високо равнище на професионална подготовка и пряк достъп до информация, необходими за стартирането на самостоятелен бизнес;

·                Провеждане на целенасочена политика към младите хора и към жените на село чрез целесъобразно използване на техния творчески потенциал и енергия за провеждане на политиката на благоустрояване и модернизация в селата;

·                Усъвършенстване и модернизиране на селската инфраструктура в интерес на нуждите и потребностите на селското население. Специална грижа за възраждане на читалищата като ефективни центрове на културен живот в малките населени места.



·       

















Гласувай:
0



1. ilievtodor - и още нещо
26.11.2006 14:44
два мандата по 4 години стигат на общинските кметове, ако не вярвате моля следете в бъдеще, какво и предстои на община Приморско - финансов и инфраструктурен колапс.
поздрави за това което сте направили.
цитирай
2. ilievtodor - благодаря за вниманието
10.01.2007 08:07
Благодаря за вниманието г-н Божков, казвам се Тодор Илиев от Приморско. Няма ненаказано добро на този свят,колкото повече гласно изказваш мнение, толкова и повече са неприятностите, които те очакват.Работя в частно финансово АД, местния кмет стигна чак до София до собственика с тропане по масата да бъда уволнен,не стана, но преди два дена отново е тръгнал по същия път,с искането за незабавно уволнение от страна на джипито д-р Димов на медицинския фелдшер на три села в общината Хюсеин Али-общински съветник и председател на Общинското ръководство на БЗНС-НС. не се оплаквам, просто ми е дошло до гуша от този начин на действие, два мандата по 4 г. стигат, благодаря Ви още веднъж за вниманието
приятен ден
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: albosh
Категория: Забавление
Прочетен: 2886267
Постинги: 608
Коментари: 2218
Гласове: 4832