Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2006 15:35 - Кога ще забогатеем? Размисли отвъд бюджета ...
Автор: albosh Категория: Политика   
Прочетен: 2393 Коментари: 1 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Народното събрание прие на първо четене законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2007 година. Сега, между първо и второ четене, проектобюджетът ще претърпи минимални промени, после ще го гласуват член по член и огромното мнозинство на тройната коалиция ще си го приеме и ще пие по чаша шампанско предколедно. Опозицията ще гласува против, ще изтъква слабости в отделните пера на бюджета, както и принципни несъответствия на разпределението на парите с приоритетите на държавата. Всички единодушно, и управляващи, и опозиция, ще се съгласят, че парите за образование, здравеопазване, отбрана, полиция, пенсии, общински субсидии и други подобни са недостатъчни, че просто сме бедни и не ни стигат като цяло парите, ама когато забогатеем ...

После Пламен Орешарски ще си вземе гласувания бюджет и ще се прибере в Министерството на финансите да го изпълнява.

Някъде в края на следващата пролет, служителите на финансовото министерство ще започнат тихо и кротко да съгласуват със служителите на министерства, агенции, комисии и други ведомства разпределението на средствата по бюджета за 2008 и в края на лятото Пламен Орешарски ще си има готов проектобюджет. Ще има няколко закрити заседания на правителството, на които министрите ще се опитват да преместят някакъв процент от парите от едно ведомство към друго, ще се поскарат, партийните им лидери ще ги сдобрят и на 30 октомври 2007 година Народното събрание ще получи поредния компакт диск и ще се завърти пак същия парламентарен театър.

Какво не е наред в цялата тази добре смазана машинка?

Усещаш ли, драги читателю, че нещо липсва? Липсва в тази процедура отчетът за това, как са похарчени парите от предната година. Проформа, разбира се, го има. Някога, в някой не особено натоварен ден на народните избранници, може след година, може и след две, парламентът ще изгласува набързо отчетите за изпълнението на два-три поредни бюджета и така буквата на закона ще бъде спазена.

Не се сърди, уважаеми читателю, за това формално отношение към процедурата за докладване и приемане на отчета за вече изхарчените народни пари. На един такъв отчет, при сегашната система, няма какво да не му приемеш. Имало министерството Х да получава 560 милиона, получило ги, похарчило ги. Имала общината У да получава 3 милиона, получила ги, похарчила ги. Всички получили, всички похарчили, и пак останал резерв, защото заложили за по-сигурно по-ниски приходи от данъци, пък те излезли повече. Отчет даден, отчет приет!

А там някъде, в Закона за сметната палата, си кротува един член четвърти, който гласи:

Основна задача на Сметната палата е да допринася за доброто управление на бюджетните и другите публични средства, както и да предоставя на Народното събрание надеждна информация за използването на средствата съгласно принципите за законосъобразност, ефективност, ефикасност и икономичност и за достоверното отчитане на изпълнението на съответните бюджети.

Да разгледаме и анализираме внимателно този великолепен текст и да си представим, че народните представители, които са го гласували, вземат да започнат да го прилагат. Това би означавало, че по време на текущата финансова година, както и веднага след приключването и, одиторите на Сметната палата следят, събират и обработват достоверна и надеждна информация от получателите на бюджетни средства. После пишат доклади за:

·        Законосъобразност на харчовете

·        Ефективност на харчовете

·        Ефикасност на харчовете

·        Икономичност на харчовете.

После предават тези доклади на народните представители. Народните представители прочитат тези доклади и после викат цялото правителство, начело с премиера и министъра на финансите да обяснят защо и как този или онзи разход се е оказал незаконосъобразен, неефективен, неефикасен или неикономичен. Виновните биват наказани, причините за тези лоши действия се отстраняват и в следващия бюджет се премахват опасностите от подобни издънки.

Питаш се, читателю, какво им пречи да го правят и сега? Отговорът е безкрайно прост. Вероятно биха могли да измерят законосъобразността или незаконосъобразността на разходите. Но как да премерят другото? В закона за бюджета на Република България никъде не пише какво се очаква да постигне съответното ведомство срещу отпуснатите средства. Никое министерство не отива във финансите и после на заседание на Министерския съвет със своите проекти за следващата година и да каже примерно: “Искам 25 милиона за подобряване на спешната медицинса помощ, като поемам ангажимент срещу тази сума в края на следващата година да имаме 50 нови линейки и времето за отзоваване на повикване да бъде намалено от 40 минути на 28, чрез назначаване на 37 лекари в системата, купуване на 28 нови модерни телефонни централи и прочие кокнкретни мерки.”. Или пък: “Искам 42 милиона за подобряване на ветиринарно-санитарния контрол, като срещу тези пари в края на годината ще имаме 4 нови лаборатории и ще съкратим процедурата по одобряването на сиренето и саламите за продажба наполовина, за която цел ще обучим 72 нови инспектори, ще съдадем софтуер за следене на движението на млякото и месото и прочие конкретни мерки”.

Като няма конкретен ангажимент срещу парите, образованието може да поиска не 11, а 22 процента увеличение на субсидията, а после никога няма да може да обясни с какво тези пари са подобрили качеството на учебния процес и с колко точно са го подобрили. Сметната палата няма да може да провери колко ефективен, ефикасен и икономичен е бил процесът на харчене на народните пари и чудесният текст в Закона за сметната палата ще си остане за пред Европейската комисия и нейния мониторинг.

Затова не е лош бюджетът за 2007, а законът за устройството на бюджета и цялата процедура по съставянето и приемането му. Липсва волята на народните представители да поискат от министрите конкретни резултати срещу всеки конкретен лев, който получават, липсва волята на министрите да поискат от своите служители същото, липсва волята на обществото да се позаинтересува какво точно се случва със събраните от него данъци и такси. Докато не се промени в нашата държава отношението към общите пари така, че да може да се прилага с пълна сила член четвърти от Закона за сметната палата, спи спокойно, драги читателю, няма опасност да забогатеем.

 

 Александър Божков

 

 

 



Тагове:   отвъд,


Гласувай:
0
0



1. economics - Съгласен
18.11.2006 15:51
Много си прав.
Виж и т.нар. "програмни бюджети", които министерствата представиха - просто са нагодили всичките си разходи в "програми" без никакви конкретни цели. Да не говорим, че правителството дори не е публикувало проектобюджета си на своята интернет страница. Добре, че в Парламента поне има процедура за публикуване на проектозаконите:(

http://parliament.bg/pub/budget2007/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: albosh
Категория: Забавление
Прочетен: 2350481
Постинги: 608
Коментари: 2218
Гласове: 4832