- Докладът на ЦИР за икономиката на страна през 2006 г. е готов. Накъде върви България, г-н Божков?
- Българската икономика се развива относително добре, но пък целият растеж на обществено-икономическата среда в България се дължи на частния сектор.
Вижда се, че се увеличават инвестиционните нагласи на фирмите, има нарастване на износа, както и на вноса на инвестиционни стоки. Това показва, че те са си стъпили на краката. В същото време икономическият растеж е само около 6 на сто.
- Това не е ли добре?
- Би било много хубаво, ако сме в Германия, но е много лошо, когато сме в България. Означава, че закъснението на България в опитите й да достигне средните нива на доходите в ЕС, ще продължи. За да може по-бързо да настигне дори новите страни членки, страната има нужда от много по-висок растеж - около 10 на сто, което балтийските страни показаха, че е възможно и не е някакво чудо.
- Как може да дръпнем напред?
- Условието е просто на пръв поглед и сложно за изпълнение. То е да се обединят усилията на държавата и на бизнеса. В момента има само усилия от бизнеса и тотален консерватизъм от страна на държавата, която не иска да вземе никакви мерки.
Ще дам няколко примера. От 1998 г. сме започнали да броим лицензионните и разрешителните режими. Всеки нов министър на икономиката, а сега и министерството на държавната администрация, дава пари, за да прави такива изследвания. В същото време все още няма ясен регистър на режимите, за да могат те да се контролират. Няма и система, която да притиска администрацията да ги намалява. А това е важно за бизнеса.
Много се хвалим също с намаляване на корпоративния данък на 10%. Чудесно. Но като цяло общото данъчно-осигурително бреме върху българския бизнес продължава да е много високо. Това означава, че проблемът се решава на парче, за да може да се вдигне някакъв политически фойерверк.
Нека погледнем системата на образованието и това, което е ключово за България в момента - т. нар.обучение през целия живот. Има ли държавна структура, има ли държавна политика и мерки, които да стимулират преквалификацията на хората. Няма. Оставаме без хора, без квалифицирани специалисти, всички се тюхкат, но няма мерки? Това не е въпрос на отделната фирма, а на държавна управленска политика.
- Напоследък често се повдига въпросът за защитата на интелектуалната собственост.
- Да, така е, защото ние нямаме нито нефт, нито природен газ, нито скъпи природни ресурси. Това, което може да имаме като добавена стойност е интелектуалният продукт, който може да доведе до по-високо заплащане. Как обаче той се защитава, как се стимулира развиването му? Кои са държавните документи, които казват, че през следващите 3 или 5 години към научните изследвания ще бъдат насочени определени ресурси и резултатът от тях ще бъде адекватно защитен? Така че фирмите да произвеждат продукти с висока добавена стойност, а хората да получават повече пари и България да стане атрактивно място. Това са ключови въпроси. Те се нуждаят от държавна политика, а практически няма такава. Има само приказки.
Да не говорим какво се случва там, където държавата все още пряко участва в управлението. Най-драстичният пример е БДЖ. Написаха се стратегии, разделяха се релсите от влаковете, вземаха се някакви имитационни мерки, за да се създаде уж пазарна среда в една система, която продължава да е 100 процента държавна и от която зависи износа и вноса на България. Когато "Кремиковци" или "КЦМ"- Пловдив, или някой циментов завод произвежда стока, той трябва да я качи на влака и да я закара във Варна или Бургас, за да я натовари. И когато системата за транспорт продължава да не се управлява правилно, получава се запушване на икономиката.
С една дума държавата трябва да се захване с това, което й е работа. Да създаде среда, за да може бизнесът да изкарва повече пари, да плаща по-високи заплати и ние да живеем по-добре. Ако това не бъде направено, растежът на икономиката ще остане около 6 - 6,5 на сто.
- Казваме държавата не е направила това или онова. Но тя не е абстрактно понятие. Имаме правителство на тройната коалиция. Това ли е оценката ви за работата му?
- Да, може да се каже. Проблемът с правителството на тройната коалиция е отсъствието на единна политическа воля. Нека се върнем назад към формулата за създаването му. То бе конструирано в името на общата цел - бързо завършване на подготовката и влизане в ЕС. И в този смисъл е изпълнило задачата си. Каква е сега целта? Има ли единен център за взимане на решения или всяка от партиите вече си е запазила губерня или по няколко губерни в министерства и агенции и не се интересува от другите. Последният пример е Агенцията по туризъм. Не познавам г-жа Крушкова, която я оглави. Сигурно е високо квалифицирана в областта на спедиторската дейност и транспорта, но понеже агенцията била квота на НДСВ, то НДСВ определи кой да бъде нейния председател. А другите партии си мълчат.
- Защо? Нали трябваше да има взаимен контрол.
- Защото утре някой от тяхната квота ще трябва бъде избран. Има едно вътрешно разбирателство, че няма да се търси най-подходящия човек за даден пост. Това се решава от отделната партия в коалицията. Тя казва кой да бъде министър, кой негов заместник, без да се съобразяват дали стават за тази работа или не. Освен това тук се създават възможностите за много дълбоки партийни, корпоративни и местни интереси. Винаги идват някакви избори, винаги трябват пари, винаги трябва да уредиш свои хора. И понеже никой не смее да погледне в канчето на другия, защото другият ще погледне в неговото, системата за взаимен контрол отсъства. Както се казва, ако почнем да се дебнем, сигурно ще се хванем. Затова ДПС не гледа какво прави НДСВ в Министерството на отбраната например, а НДСВ – какво прави ДПС в Министерството на околната среда и водите. И всичко това става във времето, когато България трябва да направи своя скок - от най-бедната страна в много близко бъдеще тя трябва да стане средна по параметри държава. Този гигантски скок изисква отборът да тича заедно и да скача заедно, а не един наляво, друг надясно, а трети да стои на място.
- Преди време казахте, че правителството на НДСВ е оркестър без диригент. Какво сравнение ще използвате сега?
- Сега имаме три оркестъра, които понякога успяват да докарат обща мелодия. Но обикновено свирят различни песни и се получава какафония. Но смятам, че правителството ще си изкара мандата, защото и трите партии искат да запазят участието си във властта. НДСВ дори да е със затихващи функции, до 2009 г. ще си има своите министри и ще участва реално в управлението на държавата. ДПС пък се чувства отлично, а БСП се изживява като водещата сила.
- Сега се създават нови политически формации. Не смятате ли да се върнете в политиката?
- Приключил съм с това отдавна. За мене политиката никога не е била лична цел. Имал съм да извърша една фундаментална реформа в областта на преструктурирането на икономиката като цяло, извършил съм я. Като мине времето, вероятно ще получа съответната обективна оценка от историята. Сега в ЦИР се занимаваме с икономически въпроси, но моят личен опит от участието в най-високите етажи на властта, ми помага да разбирам как функционират управленските механизми. Затова Центърът е много търсен и ние работим по куп проекти и участваме в разработване на стратегическите документи на България, включително и за ЕС, Световната банка и други. Така че дойде времето, в което експертните познания могат да бъдат полезни, без да се налага да стоиш на трибуната на Народното събрание.
- Като човек с голям опит в приватизацията, какво мислите за продажбата на фирмите от забранителния списък?
- Винаги съм бил противник на забранителните списъци, защото те се използват за запазване на държавното влияние в сектори, където има някакви частни интереси. Това е скритата цел на забраните. Размахвайки знамето на националната сигурност, всъщност някой не иска да пусне контрола върху определени сектори, където иска да използва държавата, за да храни някоя частна уста.
- Наскоро чух един авторитетен човек да казва, че би ви поверил парите си за управление. Къде бихте инвестирали в момента - в имоти, акции или нещо друго?
- Светът се развива много бързо - глобализациията е преди всичко е свободно движение на капиталите. Вижте какво става с БТК. Към нея интерес вече нямат телекомуникационни оператори, а инвестиционни фондове, които не се интересуват в какво вкарват парите си - дали е мелница, месарница или мобилен оператор. Важното е да носи печалба. След това целта е да продадат дружеството, спечеленото да инвестират отново и така парите да се движат свободно. В този модерен свят единственото разумно решение на една гражданин, който има някакви спестени пари, е да ги даде в някой добре управляван фонд, където хората се занимават с това къде да инвестират независимо къде по света, така че парите да донесат максимален дивидент. В България име добри български и чуждестранни фондове, които биха ви донесли добри доходи върху парите, които вложите в тях.
Политиците у нас са прости хора с ограни...
Политиците у нас са прости хора с ограни...
Не се заяждам. Интересно ми е мнението Ви по такъв казус по принцип и то за администрацията - в частния бизнес не виждам проблем.
07.02.2007 17:29
"Дали европейските икономики ще просперират или не зависи от това, колко сме добри в изобретяването на нови идеи и нова наука; и в частност, от това, колко сме добри в технологичния трансфер и иновациите." - http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6337439.stm
Или, да го кажем по друг начин. Защо, по дяволите, не чуваме нищо подобно от политиците, след като никога няма да забогатеем от туризъм и селско стопанство?
08.02.2007 22:26
11.02.2007 00:03
11.02.2007 23:25
Може би си го казал на друго място, но - с няколко думи - в какво се изразява това преструктуриране? И ако е било успешно - защо казват, че ще достигнем жизненото си равнище от 1989 година след не знам колко си години или десетилетия?
12.02.2007 20:51
26.02.2007 17:08
Жалко е, че един наш бивш министър и то по икономика не знае що е икономикси има ли той почва у нас. :) Но това обяснява доста неща, ако например г/н министъра знаеше в подробности що е свободен пазар и кога този пазар работи нямаше да ни натресат пазарната икономика по този варварски начин. За свободния пазар например теорията казва, че работи когато участниците имат пълна информация. При асиметрия в информацията пазарът не е механизъм за най-ефективно разпределение на ресурсите. Това е и което се получи и в България, една група хора с повече информация, пък и сила, обраха всъщност останалите. Сега тези хора се опитват да обясняват как и кой трябва да се занимава с икономика.
2. Българска мрежа за външна политика
3. Васил Гарнизов
4. Георги Ангелов и Светла Костадинова
5. Даниела Горчева
6. Димитър Аврамов
7. Eвгений Тодоров
8. Здравко Цанков - Германия
9. Иван Бедров
10. Изкуството на преговорите
11. Илиян Василев
12. Кака Сийка
13. Калин Манолов
14. Институт КАТО
15. Красита
16. Мартин Димитров
17. Нели Огнянова
18. Мегафон - Капитал
19. Ники Младенов
20. Sulla
21. Юлиан Попов
22. Юлиана Николова
23. topblog