Ще правят промени в правителството. Това е нормално явление по средата на мандата и след относително неуспешно представяне на избори за нещо друго. Освен това и трите партии в коалицията се надпреварват да обясняват, че промените в кабинета щели да бъдат следствие от необходимостта от провеждане на нова политика, която да отговорела на очакванията на избирателите.
Глупости!
Нова политика се прави, когато е имало стара политика, тази политика се е оказала погрешна или не много успешна, та затова има нужда от промяна и нов носител на тази промяна в лицето на нов министър.
Нека някой да се опита да ми разкаже каква е досегашната политика на правителството в която и да е област! Единственото колективно политическо усилие на кабинета Станишев завърши на 1 януари, когато успешно ни приеха в Европейския съюз. Във всички останали действия няма обща политика, няма дори отделни политики на различните министерства, които да могат да се разкажат с някакви конкретни изречения.
Общото между всички министерства са вечните им оплаквания, че бюджетите не им стигали и затова не можели да изпълняват социалните и другите си обещания. Нямало пари за пенсии, нямало пари за учителски заплати, нямало пари за лекарства, нямало пари за предотвратяване на наводнения и свлачища, нямало пари за инвалидите, нямало пари за покриване загубите на земеделските производители, нямало пари за общините, нямало пари за реформата в администрацията, нямало пари за затворите...
Брутният вътрешен продукт на България за 2006 година е около 49 милиарда лева. 40 на сто от него са преразпределени през бюджета. Това са грубо около 20 милиарда лева похарчени от държавата през миналата година.
Много ли са, или малко? Кой да ти каже!
Затова с такава увереност твърдя, че българското правителство като цяло и министерствата и ведомствата в частност, нямат политика. Ако имаха някаква политика, тя щеше да се развива примерно в здравеопазването ето така:
1. Цел – да подобрим решително здравето на хората
2. Мерки за 2006 година – закриване на 10 излишни болници, модерно преоборудване на 20 нужни болници, приватизация на 28 поликлиники или декацета, назначаване на нови и допълнителни специализации на 1500 доктори, пресяване на сестринския състав и увеличаване средната заплата там с 50 на сто за да задържим най-добрите, и така нататък ....
3. Необходими финансови ресурси за изпълнение на мерките – 600 милиона бюджетни пари, разпределени за всяка от мерките както следва:....
4. Отчет за 2006 година – изпълнено/неизпълнено, похарчено/спестено, постигнат/непостигнат ефект от всяка от мерките за решителното подобряване здравето на хората.
В резултат на тези четири действия се установява добра ли е била избраната политика или не, добре ли е изпълнявана, колко струва изпълнението и, трябва ли да продължава през 2007 и 2008 година, дали да се промени малко или да се пробва нещо съвсем друго. Чак тогава се преценява старият министър успешен ли е или не, трябва ли да се смени или да остане, какъв му е екипът, квотните (8:5:3) заместник-министри дали се справят и така нататък.
В резултат на всичко това премиерът прави обосновани предложения за промени в политиката и в състава на кабинета.
Освен това, в резултат на подобен анализ на резултатите на отделните министерства, премиерът и министърът на финансите биха могли аргументирано да отговорят на исканията за повече пари и да покажат, че при добро управление с конкретни резултати и досегашните пари биха били повече от достатъчни.
Пак уверено твърдя, че бюджетните средства за повечето ведомства са не само достатъчни, но са и разточително много. Потвърждават го докладите на Сметната палата, които според промените в закона вече не отразяват само дали има фактура и касова бележка срещу всеки бюджетен разход, но и дали парите са похарчени икономично, ефективно и ефикасно. Обикновено не са!
Да си припомним също така, че държавата продължава да е едноличен собственик на няколкостотин предприятия, мажоритарен на още толкова и миноритарен в повече от хиляда. Да попитаме премиера, заедно с министрите на финансите и икономиката (последният след завръщане от отпуск), колко печалба носят тези предприятия на бюджета! Или може би загуби? И докога ще ги крият в забранителен списък, за да се упражняват в крадене, източване, назначаване на партийни активисти в бордовете им и други благини на безотговорното притежаване на „общонародни” активи и капитали? Ако се отърват бързо от тези постсоциалистически отживелици, със сигурност ще разполагат с повече пари и повече време да се занимават със социалната политика, която обещаваха.
Заключението ми е, че лявото коалиционно правителство на Сергей Станишев разполага с достатъчно пари да прави лява социална политика. Ако само знаеше какво значи това!
Всъщност точно там му е проблемът на това правителство. „Не е само ядене, трябва и акъл!”, както ни съобщава дядото (очевидно не Благоев) в известната реклама.
Като ще сменят министри, нека поне да ги изпитат първо дали знаят нещо повече по въпроса от досегашните! Не за яденето, за акъла става дума!
29.05.2007 09:44
За нещастие няма да те послушат обаче... Ще ги сменят с някои още по-незнаещи, гаранция.
29.05.2007 11:34
30.05.2007 13:29
Иначе не съм съгласен - управлението има ясна политика - усвояване и вътрешно разпределение на материални блага на квотен принцип и последващата им трансформация в икономическа мощ и политическо влияние. Всички действия на кабинета са подчинени на този стремеж и, погледнати в тази светлина, са напълно логични и последователни. Дори са откровено нагли в неприкритостта си. Ето, целият разход на политическа енергия, който наблюдаваме, е насочен към назначаване на ключови министри и зам.министри, участие в проекти и усвояване на финансирания. За съжаление, и далавера да правиш, се иска акъл и е самоубийствено да назначиш на ключовите позиции при паричните потоци верни функционери, раболепно гладували в опозиция в очакване на своя час. Те ще продължат да са раболепни, но няма да престанат да бъдат и исконно тъпи и некадърни.
Та политиката на кабинета си е съвсем ясна, но се спъва в огромен кадрови проблем. Кадри решают всë!
30.05.2007 18:33
01.06.2007 15:54
Г-н Божков,
След като много добре знаете (и дори сте го публикували тук) че на 15 май 2007 г. сте заявили "В момента в столицата със страшно темпо масово квалифицирани кадри напускат министерствата" (или поне така ви цитират в медията "ДНЕС +") (виж http://albosh.blog.bg/viewpost.php?id=70217), и сте уточнили, "че експертите се насочват към частни фирми, където заплащането е по-високо", не Ви ли беше малко неудобно само две седмици по-късно да напишете в "Труд" (и да публикувате в собствения си блог):
"Пак уверено твърдя, че бюджетните средства за повечето ведомства са не само достатъчни, но са и разточително много."
И колко още години трябва да минат, за да достигне и до Вашия мозък простият факт, че осъществяването на всички често повтаряни и от Вас искания за "свиване" и "ограничаване" на бюджетните разходи на практика винаги води до един и същ резултат, който и Вие сам посочвате: "масово квалифицирани кадри напускат министерствата" ?
2. Българска мрежа за външна политика
3. Васил Гарнизов
4. Георги Ангелов и Светла Костадинова
5. Даниела Горчева
6. Димитър Аврамов
7. Eвгений Тодоров
8. Здравко Цанков - Германия
9. Иван Бедров
10. Изкуството на преговорите
11. Илиян Василев
12. Кака Сийка
13. Калин Манолов
14. Институт КАТО
15. Красита
16. Мартин Димитров
17. Нели Огнянова
18. Мегафон - Капитал
19. Ники Младенов
20. Sulla
21. Юлиан Попов
22. Юлиана Николова
23. topblog