Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.02.2008 10:09 - Моля за вашите становища!
Автор: albosh Категория: Политика   
Прочетен: 3468 Коментари: 15 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Уважаеми посетители на блога,

По поръчка на списание "Мениджър" написах тази статия. Иска ми се, преди да излезе, да науча вашето мнение по темата. Надявам се най-интересните ваши коментари също да бъдат публикувани.



„Да усвоим едни пари от еврофондовете...”

Александър Божков

 

Българските институции имат възможност за седемгодишния период от 2007 до 2013 година да използуват европейски пари по седемте оперативни програми в размер на 6 673 628 244 евро, което се равнява на около 13 милиарда български лева. Тази сума изглежда на пръв поглед твърде голяма, но нека я сравним с нашия, българския държавен бюджет. Разходите в него за 2008 година се равняват на около 10 милиарда лева.

Значи, съвсем грубо пресметнато, само за да се види съотношението, местните средства, които държавната администрация трябва да разпредели и похарчи, са около 7 до 10 пъти повече от тъй мечтаните европейски фондове. Следователно, ако правителството има капацитет и дългогодишна практика да разпределя толкова много пари, то не би трябвало да има проблеми при разпределението и похарчването на всичките европейски средства, предвидени за България, до последната стотинка (по-точно до последния евроцент).

Защо тогава сме притеснени, че няма да можем да усвоим европейските пари, защо експертите говорят за усвояемост под 50 на сто за целия период и само десетина-двадесет на сто за първите една-две години?

Отговорът не е очевиден, но същевременно е твърде важен, ако искаме да разберем същината на проблема.

Нека за простота да разгледаме една от оперативните програми, например „Развитие на човешките ресурси”. Гарантирам ви, че структурата на управленито на парите по тази програма е аналогична и в другите шест.

Програмата има, по посока на движението на проектите, Управляващ орган, междинни звена и бенефициенти. За да се гарантира правилното движение на парите, е създаден Сертифициращ орган, а това движение периодично се проверява от Одитиращ орган. Дали, обаче, парите се насочват точно за европейските приоритети на нашата програма, се следи от Орган за оценка на съответствието. Над всички тези структури се разполага Комитет за наблюдение, състоящ се от представители на всички засегнати от оперативната програма институции и организации.

След това, в програмата подробно са разписани системите за финансово управление, одит и контрол, както и процедурите за тях, включващи: предварителен контрол, избягване на двойно финансиране, вътрешен одит, управление на риска, управление на нередностите.

Когато се отпуснат парите и се започне работа по проектите, влиза в действие системата за мониторинг, а накрая има и оценка на изпълнението на всеки проект, всъщност оценката е предварителна, текуща и последваща.

Който не вярва, че всяко евро, отпуснато по оперативната програма, ще се следи толкова изкъсо, може да го прочете със собствените си очи на http://www.eufunds.bg/docs/Final%20Draft%20OPHRD%20September%202007%20BG1%201.pdf

Сравнете тази стегната и отговорна машина за усвояване на европейските пари със стандартната структура на Министерството на труда и социалната политика, органите му за усвояване на български бюджетни средства и системите за контрол и ще започнете да разбирате къде е разликата между начините за харчене на двата вида средства.

Някой може да опонира, че българските бюджетни средства също подлежат на одит и контрол. Не се съмнявам. Сигурен съм, че във всяко министерство, включително и в това на труда и социалната политика, в края на всяка бюджетна година могат да ви извадят всякакви разходни финансови документи и да покажат точно къде е отишла всяка стотинка от отпуснатия на ведомството държавен бюджет. Достатъчно опитна е нашата администрация, за да не допуска откровеното крадене на държавни пари.

За какво точно са били похарчени, обаче, бюджетните средства, по каква приоритетна програма на министерството са отишли, какъв резултат има от тяхното усвояване, какви са измерителите на този резултат, доколко ефективно, целесъобразно и ефикасно за изразходвани те, никой не може да ви отговори. И да иска, не може, защото българските бюджетни пари не се отпускат на съответното ведомство в резултат на кандидатстване с определен брой проекти, в конкуренция с други проекти, никоя програма от въведеното наужким програмно бюджетиране не сочи какви конкретни резултати трябва да се очаква, че ще бъдат постигнати в края на бюджетната година и каква част са те от общата продължителност на програмата и така нататък, и така нататък.

Схвана ли разликата, уважаеми читателю?

Сега, нека да си припомним, че онези всичките органи, които изброих набързо във връзка с оперативната програма, са разположени в съществуващите министерства, в конкретния случай на труда и социалната политика и на финансите, а работещите в тях са същите служители, които досега са работели с българските бюджетни средства. Дори и да приемем, че се назначени няколко съвсем нови хора на изпълнителните длъжности в тези органи, то другите специалисти и експерти, началниците, директорите, заместник-министрите и министрите им са същите. Защото в България просто няма бездънна яма от нови образовани и квалифицирани хора, готови да се втурнат към държавната администрация.

Вярвате ли, че всичките тези хора ще започнат да извършват бързо и качествено, отговорно и съвестно, всичките нови дейности, които са им вменени съгласно европейските изисквания за изпълнение на оперативните програми?

Представяте ли си как ще започнат да разглеждат представените проекти и да ги сравняват според обективните показатели за оценка, без да се интересуват дали кандидатстващият бенефициент е близък по партийна, земляческа или семейна линия на възходящата поредица от началници над тях?

Очаквате ли, че ще спазват всички срокове, ще попълват и изработват всички документи съвестно и точно, ще осъществяват обективен контрол и мониторинг, така че когато някой се оплаче, че му бавят или изобщо не му дават европарите, ще са готови да издържат проверка от Европейската комисия или от вездесъщия ОЛАФ?

А както видяхме през последните дни откъм Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”, в случай на най-малко съмнение, от Европа първо спират парите, после започват да проверяват дали наистина сме сбъркали нещо или сигналът е фалшив.

Нека сега се обърнем и към бенефициентите, които трябва да подготвят проекти, които после да бъдат финансирани.

Огледайте се, уважаеми читатели, много от вас бъдещи бенефициенти, и отговорете честно, познавате ли оперативната програма, по която смятате да кандидатствате? Изучихте ли общоевропейските приоритети и установихте ли дали вашите идеи за „усвояване на едни пари” са в съответствие с тях? Задавам този въпрос, защото около 99 на сто от българските граждани не са разбрали, че европейските пари се дават само и единствено за тези нашенски инициативи, идеи и проекти, които са част от общите европейски цели, а не защото имаме да оправяме някакви собствени бакии.

Не мога да гадая колко от българските търговски дружества, общини, университети, болници, държавни, общински и частни структури, неправителствени организации и други потенциални бенефциенти са определили или назначили специални хора, които да изучат тази съвсем нова материя, свързана с европейските фондове, но мога да направя обосновано предложение, че не са повече от десетина процента от всички.

Е, при тази ситуация в България, колко процента от отредените ни средства мислите, че ще усвоим?

 

 

 



Тагове:   моля,


Гласувай:
0
0



1. gothic - По предназначение-не повече от 50% ...
05.02.2008 10:43
По предназначение-не повече от 50% и това е опримистично...Статията е чудесна!
цитирай
2. teodor - Няма ивтерес
05.02.2008 11:06
Мисля че трябва да акцентирате на основната причина за неусвояване на еврофондовете - липсата или много малката възможност за осъществяване на далавера, от която съответните чиновници, техните началници и партийни структури да получат съществена изгода. Споменатите господа предпочитат да разпределят "бюджетни излишъци" и други държавни средства, за което са създали закони и организация за прилагане на известните ни корупционни практики.
цитирай
3. анонимен - Положението наистина е отчайващо
05.02.2008 14:17
, а статията добре описва реалната ситуация. На мен ми се струва обаче че трябва да се запитаме какво конкретно може и трябва да се направи, та да се промени неблагоприятната ситуация, и то към добро. Ангел Грънчаров
цитирай
4. анонимен - Умерено песимистично
05.02.2008 15:31
Всичко е точно така, както го описвате, г-н Божков. Винаги с удоволствие чета блога Ви, а в случая съвсем случайно имам опит, както с европейски проекти, така и с проекти в държавната администрация. И да искаме не можем да се променим значително. Писано ни било дълги години да се червим пред европейските експерти, и да се чувстваме неуверени като ученици. А освен, че сме им прозрачни, се имаме и за големи хитреци. Кога ще се появи истинската грижа за хората, за тяхната принадлежност към европейската общност – можем само да се надяваме да е по- скоро. Проблемът е, че средствата от структурните фондове на ЕС, ако правилно съм разбрала цялата им документация са по- скоро за разширяване на връзките, за по-усилено сътрудничество и изграждане на обща визия. Тя има различни измерения – дали е опазване на биологичното разнообразие, на културните ценности, защита на малцинствата, научен прогрес или кои технологии са водещи и кои западащи, всичко се свежда до споделените възгледи, критерии и изисквания. Откъде в нашата администрация самочувствие да споделя – сполуки или несполуки. Не – тя съществува сама за себе си. Опитва се да достигне някакъв връх, някаква виртуозност. Защо да се променя, когато смята, че така или иначе, е далеч от масите. Нима са и необходими тези средства, тези усилия. Не, по-малко интерес- е по-добре. Има си други проблеми – избори, кандидати, самовъзпроизвеждане. А проектите са за предприемчивите, тези, които дръзнат. Могат малко да им попречат, но все пак ще ги пуснат напред. Да правят каквото знаят. Със съжаление трябва да призная, че моята прогноза е, че макар бавно и колебливо – фондовете ще бъдат усвоени, но едва към края на стратегическата рамка (2013г), когато тяхната стойност значително е намаляла, а и другите страни вече кроят нови сценарии, а ние сме все така – догонващи.
цитирай
5. lambo - Схванах разликата, въпреки че не съм икономист
05.02.2008 20:21
Българските бюджетни организации - министерства, ведомства, агенции и т.н. получават пари на калпак

Те са доста свободни в това, как ще ги похарчат, и оттам се ражда корупцията
цитирай
6. danel - С желание за оптимизъм
05.02.2008 21:16
Мисля, че нямаме време за повече грешки. Трябва да успеем все пак. Държавническа мисъл и отговорност, много знания и интелигентност са качествата, които трябва да притежават всички участници в процеса, наречен "усвояване на еврофондове". Най- вече трябват "чисти ръце". Вярвам на знаещите и предприемчиви хора, на тези, които ще се борят за европарите. Скептично настроена съм към администрацията- дали тя няма да работи пак по чиновнически, дали е достатъчно компетентна и организирана. Оптимизмът ми идва от друг участник в процеса- чуждестранният одит и контрол . Европа иска да свършим неща, които са нейни приоритети и ни предлага пари- е, кажете ми, какви трябва да сме ние, за да не успеем да ги вложим и да спечелим от това. Нямаме право на грешка. И хубаво е да не се чака и да се живее с "има време". Искам да съм оптимист!
цитирай
7. анонимен - Какво да се прави
05.02.2008 22:25
Уважаеми г-н Божков, надявам се, че по голямата част добре разбират това което споделяте. Това е додре но какво от това? Не виждам политиците да казват какво може и трябва да се направи. И кой какво може да направи? А кривицити си ги знаем. Вие може би по добре зощото бог знае какви щуротии сте видели да се правят на гърба на данъкоплатеца
цитирай
8. svetlo - Неправилна глаголна форма
05.02.2008 23:37
Г-н Божков, навсякъде в статията използвате глагола "усвоявам" в първо лице множествено число. Това означава, че говорите от името на бенефициентите - защото подобен глагол може да се отнася само за тях и за никой друг субект по веригата.
А отговорът е, че ще усвоим точно толкова ,колкото ни позволят останалите звена нагоре - проблема не е в неподготвеността на бенефициента, а в неподготвеността на всички онези органи, които сте изброили.
Защото младите фермери остаряха, докато чакат да тръгне ОПРСР, а общините сами се отказаха от голяма част от проектите, докато ОПРР се натутка. Още примери да давам ли?
цитирай
9. анонимен - А...
06.02.2008 11:54
... министърът Кабил да не се прави на много честолюбив, защото му е пределно ясно какво се случва във фонд Земеделие и бъдещата разплащателна агенция на Националната програма за развитие на селските райони. Пределно ясно му е, че системата няма да мръдне и на йота от това, което беше по САПАРД, че корупцията ще се шири в същите размери, че шуробаджанащината и по роднинска и по партийна линия ще се прокарва с приоритет. Че самият той е замесен в тези лай*а и осъществява протекция върху тези интереси. Безочлив гнусен безсрамник, който сега може и да унижава публично архитекта натопил пътната агенция, но в бъдеще всичко ще се стовари с пълна сила върху неговата глава. Доган още мисли дали да му прости някои стратегически грешки.
Системата е ясна, хората са едни и същи, нищо няма да се промени. Само бюрокрацията ще стане още по-огромна. Аз, като представител на неправителствения сектор, сега съм в изчаквателна позиция. Нека първо се нагрухтят приоритетните хора и проекти, пък после ще дадат зор за по-бързо усвояване на средствата и ще дават пари на калпак, независимо от качеството и изпълнението на проектите. Освен ако междувременно не хванат още някой корумпиран служител и не си спрат още някоя друга оперативна програма.

Ш`са борим, к`во да пра`им.....
цитирай
10. svetlo - Уточнение
06.02.2008 16:02
Цитат от Анонимен#9:
"Нека първо се нагрухтят приоритетните хора и проекти, пък после ще дадат зор за по-бързо усвояване на средствата и ще дават пари на калпак, независимо от качеството и изпълнението на проектите. Освен ако междувременно не хванат още някой корумпиран служител и не си спрат още някоя друга оперативна програма."
Всъщност това е екстракта от настроението на всички нас. Аз се опитах да го кажа по-завоалирано в предишното си мнение, но този анонимен улучи точно десятката:)
цитирай
11. k0606 - И 50% са в сферата на фантастиката!
06.02.2008 16:08
Чудесна статия!Кратка и ясна!
Българските "бюджетници" нямат интерес.От европейското кранче не само,че не тече-дори и не капе!По "партийна,земляческа и семейна линия", няма да могат за"заслуги" да се облажат!Е, за какво да се напъват?!
цитирай
12. 100jan - Без лоши чувства, ама...
08.02.2008 09:41
възникват няколко въпроса у мен.

Защо бивш министър не може да си намери друга работа, освен радиоводещ, при това на музикално предаване?

Защо същият министър непрекъснато е "канен" да пише статии, да дава интервюта, да съобщава все неща, отдавна известни на масовата публика, при това и отдавна казвани от други хора по медиите?

Наистина ли сте такъв специалист, г-н Божков?

Кога ще научим истината за правителството, в което вие бяхте министър?

На колко точно възлизат загубите за България от продажбата на БГА "Балкан" (в това число и пропуснати ползи, нанесени вреди, разноски по съдебни дела, платени неустойки)?

Какви са щетите, които понесе селското стопанство, индустрията и изобщо икономиката, от набързо проведената приватизация, несъобразена с никаква икономическа логика и без последващ контрол?

Разбира се, винаги е интересно да науча какво ни чака следващите 10 години, но нека първо науча какво се случи преди 10 години...
цитирай
13. drona - Малка част от проблемите
08.02.2008 16:30
1. Мнозина не са наясно за разликата между усвояването на предпресъединителните и структурните фондове.

2. Съфинансирането на проектите е проблем за повечето бенефициенти особено в публичния сектор и НПО.

3. Няма достатъчен капацитет за управление на проектите, което неминуемо ще доведе до непризнаване на разходи. цената за управление на проекти е висока за микро и малките предприятия.

4. Няма единни критерии за оценка изпълненеито на проектите. Всяко министерство твори правила; всеки координатор твори правила.... Изпада се в престараване и нещастните бенефициенти са принудени да доказват, че няма лели, сестри ... да не говорим за морала им. В същото време на други места зеят огромни дупки в контрола.

5. Има огромно разминаване между целите на европейско ниво и на национално. Например, селския фонд е призван да подобри средата в селските райони. в същото време политика на сегашното правителство е закриване на училища и медицински заведения (които не се финансират от фондовете). Как ще се постигнат целите при такова разминаване?

Може да се коментира още и още
цитирай
14. dantonov - Статията е добра.
09.02.2008 16:40
Към основните причини бих добавил:

- Ниска компетентност на държавните служители - и това е в реда на нещата, защото заплатите са малки и всички по-кадърни отиват да работят в частния сектор. Така в държавния остават или некадърните или тези коти чакат далаверата - от там да препечелят. Бедата е, че скоро не се вижда да има изход от ситуацията.

- Не е по-различно и положението при бенефициeнтите – повечето будни предприемачи се ориентираха към различни програми. Но това е капка в морето, защо и тук инерцията е голяма, хората не са свикнали да ползват консултантски фирми, да ходят на курсове и т.н. Но все пак – от тази страна надежда има...
цитирай
15. анонимен - много добра статия
10.02.2008 21:39
Уважаеми г-н Божков,
с удоволствие чета вашите коментари въпреки, че доста си страдам от Ваши решения в качеството Ви на министър.
нека обаче да се върнем на статията Ви. Изключително точно сте описали работата на МТСП. Спечелих и изпълнявам проект към това министерство. Отвръщението от МТСП е огромно. По мое мнение това са пари изхарчени да обслужват администрацията на това министерство под формата на консултанти. Безцелни харчове за всевъзможни глупости. В определен момент човек си задава въпроса дали не е по-добре да изтегли кредит от банка и да си реши проблемите отколкото да ползва пари от тези фондове. след като платите комисионни, заплати, рушвети и ДДС и сте на загуба. А с тези пари може да се направят доста добри неща.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: albosh
Категория: Забавление
Прочетен: 2476892
Постинги: 608
Коментари: 2218
Гласове: 4832