Прочетен: 7015 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 27.01.2008 14:50
Дневник 28.1.2008
Случи се така, че карах кола от София до Милано и обратно тази седмица. За тези, които не са надарени със специфичното умение да си представят веднага в главата си географската карта на Европа, съобщавам, че пътят минава през България, Сърбия, Хърватска, Словения и Италия (после обратно). Получава се един изключително актуален, любопитен и полезен европейски маршрут. Италия – стар член на Европейския съюз, Словения – нов член на Съюза, но вече вътре в Еврозоната и в Шенген, България – съвсем нов член, Хърватска – най-близо до членство от всички кандидати, Сърбия – твърде далеч от членство в Европейския съюз, макар и вече кандидат.
Съществуват многобройни икономически и политически доклади за всяка от тези страни, на разположение са националните статистики и Евростат, изобщо има достатъчно обективни данни за да се направи сравнение между тези пет държави. И въпреки това, когато минеш по пътищата им, когато спиш в хотелите им, когато ядеш в ресторантите им, когато пазаруваш в магазините им, когато ходиш по улиците им, при това в един толкова кондензиран период от седем дни, впечатленията, които събираш, може да не са представителни социологически или статистически, но са достатъчно ясни и недвусмислени.
Нека да се разходим нагоре-надолу по тази европейска стълбица на личните ми заключения.
1. Улиците: Италия – без дупки, измити; Словения – малко дупки, измити; Хърватска – без дупки, недоизмити; Сърбия – малко дупки, неизмити; България – много дупки, неизмити.
2. Шосето: България – тясно, лошо маркирано, с кръпки; Сърбия – четирилентова магистрала, лошо маркирана, недобре подържана; Хърватска – четирилентова магистрала, добре маркирана, сравнително добре подържана; Словения – четирилентова магистрала, отлично маркирана, добре подържана; Италия – шест- до осемлентова магистрала, отлично маркирана, идеално подържана.
МАГИСТРАЛА В ИТАЛИЯ НОЩЕМ
3. Движение по магистралата: Италия – магистралата е натоварена целодневно с плътни три до четири колони (две от които само тирове), но всички се движат с бясна скорост, без да спазват ограниченията; Словения – доста интензивно натоварване, карат внимателно, спазват ограниченията; Хърватска – карат бързо, недисциплинирано, но трафикът не е много сериозен; Сърбия – карат опасно и невнимателно, добре че и към източната, и към западната им граница няма много движение, понеже не желаят да си общуват със съседите; България – безобразно тарикатско и невъзпитано каране от всички, задължителни задръствания на входа на София.
4. Автомобилите: България – западни, главно втора ръка, неизмити; Сърбия – трагично стари (изключенията само потвърждават правилото) мръсни, бавни; Хърватска – западни, бързи, обикновено неизмити; Словения – чисти и спретнати, нови, обикновено малки; Италия – всякакви по размер, но преобладават италианските, лъснати и чисти, задължително бързи и нахални.
5. Бензиностанциите: Италия – многобройни, удобни, с всякакви екстри; Словения – нови, чисти, скромни; Хърватска – стари, държавни, мърляви; Сърбия – старите лоши, но и много нови чудесни; България – доста добри, модерни, само малко мръсни.
ЛЮБЛЯНА
6. Кафето: България – дълго и промито; Сърбия – ако улучиш, може и да е много добро; Хърватска – по-често улучваш добро; Словения – сравнително успешни опити да прилича на италианското; Италия – световен шампион. (Интересно е, че Италия и Бразилия си оспорват както първенството в кафето, така и във фугбола!)
7. Обслужването: Италия – професионално и човешко; Словения – професионално, но хладно; Хърватска – доста добро, но надменно; Сърбия – средно, но много сърдечно; България – непрофесионално, но добронамерено.
8. Момичетата: България – обличат се и изглеждат като фолк певици; Сърбия – също, но повече им подхожда; Хърватска – опити за повече дискретност и скромност, но балканският манталитет избива отвътре; Словения – скромни и прилични, всъщност невпечатляващи с нищо; Италия – винаги облечени с вкус, усмихнати, общителни, но с вродено достоинство.
9. Хотелите: Италия – твърде скъпи за качеството, което предлагат; Словения – много добри, не ужасно скъпи; Хърватска – средна хубост, а цените им като в Западна Европа; Сърбия – както ти се падне; България – модерни, относително евтини, лошо обслужване.
ЗАГРЕБ ЦЕНТЪРА
10. Храната: България – разнообразна, евтина, средно качество; Сърбия – много добро качество и евтина; Хърватска – качествена, но ужасно скъпа; Словения – добра, но незапомняща се с нищо; Италия - !!! (Някой ден, когато събера достатъчно смелост, ще напиша книга за италианците и тяхното отношение към храненето като основно занимание на човека!)
Бих могъл да продължа със сравненията, но редакторите на „Дневник” са строги и неотстъпчиви по отношение на обема на моите статии. Пък и десет сравнения, дори и напълно неорганизирани, позволяват да се направят някои заключения.
Първо, има цяла пропаст между стария член на Европейския съюз (Италия) и всички останали, както в качеството на живота, така и в отношението на хората към него.
Второ, приемането на Словения в Шенген и Еврозоната е вероятно заслужено на база статистиката и макроикономическите показатели, но, при цялото уважение към усилията на този народ да изглежда западняшки, те са по-близо до Балканите, отколкото до Западна Европа.
Трето, Хърватска на пръв поглед е готова за членство в Европейския съюз, но вторият поглед говори друго. Има върху какво да поработят.
Четвърто, продължаващото разпадане на Югославия прави Сърбия все по-безпомощна икономически и все по-сърдита политически. Това не предвещава скорошен икономически разцвет и приемане в Европа.
Пето, цяла година мина от великата за нашия български народ дата 1.1.2007 година, а аз още не мога да разбера как успяхме да ги излъжем да ни приемат!
27.01.2008 22:29
29.01.2008 13:13
Милата ми България ми се стори по-добре, не само заради желаното завръщане.Единствено пътя е по-зле поддържан в сравнение със Сърбия, но пък там си имат "путарина"-може да е заради това.
Някакси се поуспокоих, че все пак нещата вървят, макар и със скоростта на охлюв:)
Видях гнусни и мръсни тоалетни навсякъде - макар те да са повече на изток :)
Магистралите - няма две мнения, много сме далече от истината.
Но пък сме започнали да го докарваме на красота - дори и София започва да изглежда прилично, с изключение на бордеите около нея, разбира се.
Селата - ами сръбските села са ужасно мърляви, разхвърляни и изобщо - много зле, унгарските - някакви курници с две прозорчета - леле как се живее в такова нещо- аз в България не съм виждала такива, макар да сме бедни.
Австрийците - под конец подредени къщички, без нито една олющена фасада, със задължителната кула на църквата в абсолютно всяко едно селище, дори Германия е по-либарална май - видях тук-таме поразхвърляно :)
Наистина страшно се надявам да постигнем такова качество на обществото ни и на живота ни, което да няма вече етикет "балканско", "българско" като белег за нещо, което не се връзва с европейските представи...
Не знам как сме успели да ги излъжем да ни приемат в ЕС - тук Вие бихте могли да знаете по-добре въпреки учудването си - но знам, че това приемане е невероятно ценно...
30.01.2008 12:01
30.01.2008 23:46
09.02.2008 21:18
Вие като сте бил във властта къде сте спал, че не се погрижили за пътищата и икономиката ниу та сега пускате такива коментари?
18.03.2008 00:53
2. Българска мрежа за външна политика
3. Васил Гарнизов
4. Георги Ангелов и Светла Костадинова
5. Даниела Горчева
6. Димитър Аврамов
7. Eвгений Тодоров
8. Здравко Цанков - Германия
9. Иван Бедров
10. Изкуството на преговорите
11. Илиян Василев
12. Кака Сийка
13. Калин Манолов
14. Институт КАТО
15. Красита
16. Мартин Димитров
17. Нели Огнянова
18. Мегафон - Капитал
19. Ники Младенов
20. Sulla
21. Юлиан Попов
22. Юлиана Николова
23. topblog