Дневник 24.9.2007
Дойде денят на началото на учителската стачка. Учителите ще стачкуват, защото искат по-високи заплати. Веднага. Със сто процента по-големи.
Готов съм да се присъединя към техните искания. Правя груба сметка. Малко под 400 лева получават средно сега. Искат 800. 100 000 учители, по 400 лева допълнително на месец, по 12 месеца, равно на 480 милиона лева годишно. Не че ги няма българската държава тези пари. Може да ги извади практически начаса. Дори няма да се разклати планираният бюджетен излишък. Да им ги дадат, щом има откъде. Защото няма съмнение, че учителите са зле платени.
Да се абстрахираме от аргумента, че ако даде на учителите, правителството ще трябва да обяснява защо няма да даде на лекарите, на полицаите, на горските, на железничарите и така нататък. Защото правителството затова е правителство, за да си определи всяка година по един приоритет и да каже: „Тази година само на учителите! Толкоз! Догодина на следващото съсловие!”
Ето, отстранихме другите кандидати за увеличение на заплатите. Останаха учителите. Тъкмо да се зарадвам, че ще получат парите, и нещо започва да ме човърка отвътре. Не ми харесва съвсем идеята на всички да се увеличи заплатата поравно. Някои са по-добри учители, други – не чак толкова. Някои са по-натоварени учители, други – по-леко го карат. Някои произвеждат отличници като за Харвард и Оксфорд, но пък други мъчат някакви циганчета поне да могат да си пишат името.
Как да се диференцира заплащането на учителите?
Отварям сайта на Министерството на образованието и науката и намирам там най-отпред „Национална програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка”. В тази национална програма едни съвестни чиновници от министерството са дали всичко от себе си, толкова могат хората, предложили са някакви принципи за диференцирано заплащане на учителите, имат идея за външно оценяване на училищата, дори за национално стандартизирано външно оценяване пишат. В тази програма се предлага и да се въведе система за кариерно развитие на учителите, дори и за награждаването им.
На осемнадесетата година от прехода, в третата година от управлението на настоящото правителство, година след приемането ни в Европейския съюз, тази „Национална програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка” продължава да съществува само на сайта на Министерството на образованието и науката и предстои някой ден да започне да се прилага в системата на българското образование. Кога ще я приложат, кога ще измерят резултатите, кога ще оценят диференцирано резултатите и качествата на учителите, че да имаме някакво основание да повишим заплатите им не на калпак, а съобразно приноса и качеството на образованието което дават?
Тук нещата със стопроцентовото увеличение някак зациклят. Вижда се, че държавата не знае как днес да увеличи диференцирано заплатите и затова изобщо не иска да ги увеличава. Започвам да разбирам правителството и неговите аргументи.
Същевременно веднага си припомням, че учителите са именно тези най-умни хора, които са ни учили всички и продължават да учат децата и внуците ни. Като са толкова умни, мисля си, сигурно са се досетили отдавна за този проблем и са приготвили свой вариант на всичко, не само как да им се увеличат диференцирано заплатите, а и как да се реформира цялата образователна система бързо и ефективно.
Отварям обнадежден сайта на Синдиката на българските учители, като очаквам там да намеря контрапрограмата на учителите за образованието. Намирам една високопарна реч на Янка Такева, правила за провеждане на стачка, колективен трудов договор за 2006(?) година и други подобни. Изведнъж откривам точно каквото изглежда ми трябва – „Национална програма за устойчиво развитие на средното образование в Република България”. Отварям тази програма и разочарованието ме наляга изведнъж. Оказва се, че това е документ от 2003 година и е разработена ... за подпомагане изпълнението на т. 4 от Стачните искания на Синдиката на българските учители от 05.07.2003 г. според които Министерството на образованието и науката следвало да разработи до 22.12.2003 г. Национална програма за устойчиво развитие на средното образование и Програма за повишаване статуса на учителската професия.
Пак са писали нещо по повод някаква стачка и там са си останали. Не помня дали през 2003 са им увеличили заплатите, вече няма и значение.
Потърсих и уеб страница на Синидикат „Образование” към КТ „Подкрепа”. Оказа се, че те пък изобщо нямат страница в Интернет, но в Google срещу тяхното име излязоха eдинствено многобройни искания за оставка на министъра...
Замислих се много сериозно и постепенно се сетих, че не съм чувал някъде и някога в последните няколко години тъкмо учителите да са представили своя цялостна алтернативна програма за реформа на българското училище. Нали точно те познават тази материя отвътре, знаят какво е лошо и какво е добро в нашата образователна система, те би трябвало да се опитват да променят нещата и да знаят кое им пречи в тази промяна и какво трябва да направи държавата, за да могат те да променят образованието.
Защото, драги учители, вие ще правите реформата в края на краищата. Вие сте нейните изпълнители и ми се струва естествено тъкмо вие да сте авторите, и на идеите, и на конкретните действия, които трябва да се извършат, за да се получи резултатът. А този резултат е, първо, децата да получат адекватно и модерно образование и, второ, учителите да живеят добре. Няма как да се разменят местата на първото и второто.
Затова, докато стачкувате, може би е добре да се съберете, поне тези от вас, уважаеми учители, които смятат, че знаят какво и как трябва да се промени в българското образование, и да научите политиците и чиновниците от образованието и финансите какво да правят по темата.
Така от стачката ви ще има някаква полза.
23.09.2007 19:11
За мен пък е ясно защо няма промени в сайта на учителите - просто не могат да си позволят интернет! Аз бих могъл и на полицаите да обясня - на тях вече им се дава, и то на няколко пъти, лекарите и те не са съвсем на сухо, но ЕДИНСТВЕНО учителските заплати не са пронменяни от 10 години, че и повече...
А щом си се замислил толкова сериозно, вземи ти да дадеш някакво предложение - цяла статия си написал, логически е последователна... е, пълна е с жлъч и безмислици, ама... явно и теб толкова са те научили в училище. Ако намериш начин да определиш как да различаваме труда на тия, дето не могат да научат мангалчетата да пишат и вечно се налага да им пишат двойки и другия труд - на тия, чиито ученици са от съвести семейства и затова имат високи оценки и знания, а също и на тия, които нямат вина за незнанието на учениците си, просто защото мама и тате не им изискват никакви знания и въпитание вкъщи - е, тогава пиши, ама иначе... по-добре недей да се правиш на умен
И точно по ръководните постове - там, където трябва да са най-знаещите и можещи кадри продължават да се бутат най-малко разбиращите. Казвал съм го и по други поводи, не тук - докато все още този "виц" е в сила - няма оправия. Няма оправия на цялата ни държава, защото тази ситуация не е само присъща на учителския синдикат или пък на Министерството на Образованието.
Да не говорим, че в повечето случаи тези кадри се държат умишлено там, защото много добре могат да бъдат подведени и да се увлекат по "идеята", без да обмислят добре последствията и дали има алтернативен вариант. Резулатът? - Сляпо защитават тезата, която е очевидно, че не сработва.
Идеята е добра на теория - нека се съберат най-добрите и да решат как, защо, кога, къде и по колко. Нека, ама пак най-напористите - тези, които виждат келепира - ще се набутат, а не онези, които трябва.
Хората в Европата, в която незнайно как влязохме и ние, правт така - има проект. Този проект се обявява публично за дискусия - през интернет или по някакъв друг достъпен начин. Дискусията се следи пак публично - обсъждат се предложеният на редовния учител, оставени писмено като коментар, например - примери за форуми и блогове колкото искаш. После вече се излиза с окончателен вариант и пак се пуска за последна рецензия. Най-накрая вече се прави "гласуване" и се приема.
"ДА, АМА НЕ!" Както казваше навремето Петко Бучаров...
23.09.2007 19:21
Повечето бяха в училище по задължение, да предлагат услугите си като частни учители или да си убиват времето. Или поне такова впечатление правеха.
Не знма кое до кое води - лошите учители или ниските заплати.
23.09.2007 19:22
23.09.2007 20:19
Чоят псевдоним е анонимен в моментаТвоят Ал Бож ЕЕЕЕЕЕЕЕ!не виждам разлика!
23.09.2007 20:56
Може много да се пише и коментира , но и от това полза никаква.
Вили
23.09.2007 20:57
23.09.2007 21:00
23.09.2007 21:13
Георги
http://ikonomika.org
Хората са прави искат едно задоволяване на елементарните си битови и физиологични нужди .Тук не става изобщо въпрос за средства ,които ще подобрят ,издигнат равнището на образованието.Така ,че управниците да му мислятГладът е велик учител.Тои създаде талибаните Тои стреля в Ипак по американците Той е и в Авганистан и в най-развитата демокрация.
Какъв израз -"развита "Може и да простине!
Положението е трагично, понеже както наблюдавам, в по-големите градове млади хора изобщо не пожелават да работят в училище с такава ниска заплата. Директорите се примиряват да назначават полуграмотни едва изкласили "специалисти", понеже който е читав, не е луд да стои на 300 лв. чисти (средно). Всички искат децата им да бъдат качествено обучавани от качествени хора. Само че тези качествени хора искат да ядат и ако са гладни, се хващат да работят някъде хамалогия, понеже със специалността парите не стигат. Положението се крепи на голям брой изтормозени жени пред пенсия, които се плашат, че трудно могат да си намерят друга работа. След няколко години обаче, или ще има остър недостиг на кадри, или ще падне летвата и Сульо и Пульо ще става учител (то и сега е така).
Тогава за какво говорим Нима има българи ,които искат децата им да са по долу от продавачката.Просто подивяхме и не сме се научили да браним общите си интереси.
Митятя нали си е юдейн се гърчи в словоблюдството си Исканията били справедливи ,ама нямали възможностиЧе то една справедливост ,като ни я отричат на какво да разчитаме Време му е да си ходиЛошото е че всички са от едно и също качество -крадци и родоотстъпнициПровеждат си геноцида и не им пука
Въпрос:
А онези, които подготвят и дават знания на българските учители, къде са?
Ето, учител в постинга Ви коментира, че "всичко било на хаосТ", същият учител ще научи "правилно" учениците си да пишат, че "хаосТТа" не идва от преподавателското съсловия, следователно нормално е да очакват - заплати 2000 лева след 700 дни, както обещава настоящият столичен градоначалник и ще апелират към учениците да му и да им вЕрват.
24.09.2007 09:59
Идеите и програмите ще бъдат в зависимост от конкретната цел, която ще я постави .... има ли някой ?
Държаната е лош стопанин!Продава се за колкото дават!Учителите да изготвят програма!
Колкото и да се въртиш задникът ти е винаги от зад и ...
24.09.2007 11:58
Но за съжаление реформите се изчерпват в пренареждане на учебния план и съдбовните решения два часа ли да има физическо в пети клас или три. И други подобни.
За съжаление в тези 18 г. в България имаше десетки по-важни проблеми за решаване и образованието постепенно бе забравено, отлагано, абе на никой не му се занимаваше с него. Щото е по-престижно да те снимат до запушена дупка или ново фонтанче (стига да не бие ток).
Но от всичко прочетено досега за тия години на тема образование ми стана ясно едно - че реформа, мислена в МОН и спусната на училището, ще се саботира до дупка и ще се провали. Защото сегашното положение устройва идеално тези, които припечелват нелегално покрай образованието. Но за съжаление самите учители не искат и не могат да предложат свои идеи за реформа. Не искат диференциарно заплащане, зашото не можело да се определят критерии. Не искат матури, защо - не знам, никой не ти обяснява. Не искат тестово изпитване - причините са толкова много, че граничат на места с криминалното. Какво искат обаче? Искат 100% увеличение на заплатата, без реално нищо да дадат. Без да има гаранции, че ако им се увеличи заплатата, от утре децата няма да пишат "Утивам на мач, доло лефски."
24.09.2007 13:36
С тези 100%,какво могат да направят за стабилизирането първо на биологичното си съществуване.
Иначе разговорът е близък до мнението на Тошо
Миналата година произведохме 1 трактор ,а сега 200 процента повече Урррра.
Като сте толкова принципни ,защо всички не скочите срещу точка първа от дневният ред на всяко ново народно събрание.Какво са ни дали депутетата за 17 години ,та всеки път си корегират заплатите?Можеби за да ни каже излъченият от парламента министър председател Толкова са възможностите на държавата!но исканията на учителите са справедливи!
24.09.2007 14:32
24.09.2007 21:31
Като изключим това, хубаво е да се свърши нещо. Поне да има полза от стачката. Иначе всички са учители и имат право на заплата, която не е подигравка. Аз от 12 години отказвам да изпълнявам призванието си по рождение учител заради тази унизителна заплата. Все ми е едно какви са триковете на държавата, учителят е, както и лекарят, специална длъжност - този, който подготвя бъдещето на страната. Не само учи, но и отглежда децата ни на 50%. Уважение няма към учителите, заплати няма... За простотии и кражби има. Знам едно, пари има, няма желание. Дори от наркобизнеса и порнобизнеса могат да се отклонят пари за образованието, щом няма от другаде. Нали затова политици са свързани с тези бизнеси, и оръжие да добавя...
Какво е лошо, че това не е стачка, а сценарий за сваляне на някого, за да седни другия, от другата боя. Учителите не учеят да водят.
Не за друго,а защото професионалистите,с
познания,с морал,с педагогически умения не са луди да се борят за заплатата,която взимат чистачите в някой учреждения.
28.09.2007 08:57
28.09.2007 14:54
1. Да се задържат все още неизбягалите млади учители като се повишат основните заплати както искат учителите - ИМА ПАРИ.
2. Периодично същите да защитават ниво на компетентност по преподавания предмет съобразен със съвременните изисквания на пазара
3. Там спокойно могат да бъдат въведени критерии за диференциация и по-добрите нека взимат повече.
4. Няма смисъл да се оценя работата на учителя по това дали е в елитна гимназия или в селско ромско училище.
5. Повече пари могат да получават някои учители като участвата в проекти, които така и така вече са факт в нашето образователно ежедневие
6. ....и ето ти диференциация, но на стабилна база, която да задържи все още неопитния млад учител, но с голям капацитет от енергия и знания и да го мотивира за кариерно развитие в областта
30.09.2007 16:06
Там се намират още текстове за образованието и учителите. Ако някой има желание и търпение да чете, да заповяда.
02.10.2007 21:28
Абсурдна е идеята учителите да дават проекти откъде да се вземат средства за повишение. Изпълнителната власт в България е в ръцете на Министерския съвет. Ако той не оправдава обществените очаквания, най-нормалната практика в цивилизования свят е да подаде оставка.
Най-смешна е позицията на Даниел Вълчев. Хем казва, че учителите имат право, хем нямало пари. Ако се солидаризираш с исканията на учителите, постави въпроса в МС след което си подай оставка. За съжаление г-н Вълчев няма доблеста да направи това.
03.10.2007 14:39
Това ,че продавачката взима 700 лв.не е лошо Лошото е ,че трудът на учителите е доста по труденЧето психическото натоварване е над възможностите на човешкият организъм .Психическите разтроъства са много повече всред учителите .Това се вижда от питомците на психиатричните заведения.
Формирането на младите хора ,не е като да продаваш сирене мила.Учителите по лесно ще станат продавачи ,но да станеш учител се иска не само" яко дупе" ,а и нещо в главата.Последното не се постига лесно ,а от него зависи бъдещето наБългария.
Ако си отвратена от учителите ,на кого се наслаждаваш?
Учителите по -лесно ще се преквалифицират.
Останалият народ не!
Ако заплатата не се вдигне сериозно, не знам защо очаквате да има качествени кадри. Всяко качествено нещо струва повече. Ако преди години имаше учителска безработица, сега в много (и все повече) градове има недостиг на учители. Никой не иска да заеме определени места. Особено трудно директорите намират учители по западни езици.
Господин damnation,
Вече повече от десет години в България има частни училища. Като не искате да поверявате децата си на "изметта" в държавните училища, си избирате частно училище и съответно плащате, за да получите повече внимание, компетентност и каквото поискате. След като държавата не плаща добре на учителите, все по-малко качество ще има - това е елементарна пазарна логика. Ако заплатите на учителите са високи, за едно работно място ще има конкуренция и ще има възможност да се избира най-добрият. В момента в големите градове за учител се назначава който изобщо се съгласи да работи за толкова и често пъти никой не иска.
Хем искате да не се плаща, хем искате качествено образование. Как става това?
06.10.2007 12:02
07.10.2007 11:07
09.10.2007 14:10
Уважаеми г-н Божков,
Идеята Ви, че в една образователна система реформата се прави от учителите е наистина революционна - с нея можете да кандидатствате за нобелова по икономика;-)
Това че в и-пространството витаят и подобни мнения не е страшно, лошото е, че актуално управляващите мислят също като Вас.Т.е - българският министър на образованието спокойно си позволява да говори за неслучилата се реформа в поверения му сектор сърдито гледайки....учителите!
В знак на добро разположение към обхваналия Ви стремеж да бъбрите по темата, нека само Ви напомня, че реформите в една организирана структура са прерогатив и задължение на мениджмънта й , а не на изпълнителните кадри в нея.Понеже от написаното ства ясно, че някак си сте забравили тази азбучна истина, нека си позволя да кажа, че да се твърди, че учителите трябва да направят реформата в образованието е толкова нелепо, колкото да се твърди, че работниците в една фирма биха се оправили със затрудненията й вместо управителя й!
За реформата в образованието отговорност носи мениджмънта му в лицето на МОН.Това означава, че когато г-н Вълчев се оплаква от липсата на реформа, той се оплаква от себе си....
Не зле да си го запишете, за да не допускате повече такава излагаща грешка в позицията си !
Що се отнася до финалното "учителите първо ще се научат да работят качествено, а едва след това ще получат подобаващо заплащане" - отново се налага да апелирам към отсъстващата Ви памет....
Ако благоволите да си спомните какво сте учили по икономика, трябва да знаете, че МОТИВАЦИЯТА винаги ПРЕДХОЖДА резултата.....Да се надявате, че хора с подобни сриващи нива на възнаграждение ще започнат да се трудят качествено е наивност, която ми е трудно да оценя....
Най-жалкото е, че четейки щуротиите Ви човек си дава сметка за една от истинските причини за състоянието на обществото ни - управлявали са ни и ни управляват несъмнени глупаци.....
Жалко!
21.10.2007 15:53
Само учителите ли са виновни за всичките простотии и нелепости не само в образованието ни, реформи, програми...? Не! Това не е вярно!
Учителите ли ограбиха държавната хазна,а?
Ние с нашите мизерни заплати досега ,ние ли разсипахме държавата или тези които се редуват горе,докопат? И после нямат спиране. Не им пука за образованието ни защото ТЕХНИТЕ ДЕЦА УЧАТ В ЧУЖБИНА. Срамно и долно поведение на Българи и то управляващи !
Нашите политици използат че народа ни е завистлив, ноооо уверена съм че рано или късно на ХОРАТА ЩЕ ИМ СВЕТНЕ И ТОГАВА КЪДЕ НА ПОЛЮСА ЛИ ЩЕ СЕ КРИЯТ ВИНОВНИЦИТЕ?
29.10.2007 22:43
2. Българска мрежа за външна политика
3. Васил Гарнизов
4. Георги Ангелов и Светла Костадинова
5. Даниела Горчева
6. Димитър Аврамов
7. Eвгений Тодоров
8. Здравко Цанков - Германия
9. Иван Бедров
10. Изкуството на преговорите
11. Илиян Василев
12. Кака Сийка
13. Калин Манолов
14. Институт КАТО
15. Красита
16. Мартин Димитров
17. Нели Огнянова
18. Мегафон - Капитал
19. Ники Младенов
20. Sulla
21. Юлиан Попов
22. Юлиана Николова
23. topblog