Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.09.2007 09:07 - РЕАКЦИИ НА СТАТИЯТА ЗА УЧИТЕЛИТЕ В ДНЕВНИК
Автор: albosh Категория: Технологии   
Прочетен: 2310 Коментари: 2 Гласове:
0



от АсБА Анонимен,

Напълно съм съгласен с напиното от Ал. Божков! Но ще допълня и още нещо. Тези, дето ще стачкуват наричат себе си педагози. И би трябвало да са имали поне добри оценки по предмета Педагогика, нали? А на какво учат учениците си? Не поставям въпроса как ги учат. Как ми се иска някой ден същите тези деца да се изправят пред училищата и да викнат "Стачка! Този учител е некадърен. Той знае по-малко от нас. Не го искаме!" Какво ще стане тогава с учителите? Как ще ги вкарат в час? Защото е много лесто да приличаш на талибанин - децата пред техните редици. Защото те ще понесат в крайна сметка удара - ще трябва да доучват вместо да са във ваканция по празниците или през лятото. Ама на Янка тези не минават. Аман от жени в специална възраст!

от нпмг Анонимен,

Вземи да прочетеш интервюто на Николай Костов (преподавател по БЕЛ в НПМГ)във в-к Сега и тогава дращи :/
Публикувано е и тук: http://www.kadedaucha.com/?id=1314&aid=1977

от недоумяващ Анонимен,

Тоя Ал.Божков да не би да е мистър 10%. Поправете ме ако знаете. А по въпроса с диференцираното заплащане - нима това е работа на учителите. Да попитам тогава министърчето - за какво получават заплати (в пъти по големи от учителските) той лично и екипът му. Как като Образованието е приоритет на доста от досегашните правителства достигна този хал - самото Образование и тези които го изпълняват(министъра до сега не е образовал никого)

от АсБА Анонимен,

Съгласен съм с написаното в интервюто ти. А това е точно онова, което и аз споделям. Но трябва в един момент и да се замислиш за съдбата и на учениците си. А че тези синдикати са кухи е известно отдавна. И не само от твоя бранш.

от БАЙ ГАНЮ Анонимен,

И още по зле ще станат нещата в училище неприкъснато уж се правят някакви реформи само че не ги правят учителите а Управниците и тези които са останали в училищата ще избягат защото гладна мечка хоро не играе.И се осъзнайте не насочвайте отровата си срещу учителите защото много трудно се издържа там погледнете си децата в къщи как сте ги възпитали а после се сърдета на учителите.И нещо друго за всичко са виновни УПРАВНИЦИТЕ дето манипулират общ.мнение всяка вечер по телевизията и вие се хващате на въдицата им.А я да кажат те нещо за тяното качество на работа както и за тяхните пари защото който влезе в политиката излиза милионер а народа обеднява от година на година.Да не ми обясняват каквото и да било защото аз знам че от ден на ден живея по-зле и не учителите ми са виновни а Управниците.И питат от къде да вземат пари за учителите а аз предлагам да се намалят депутатите от 240 души на 50 защото и те са много за малка България и да им се намалят тяхните разходи за командировки,коли избори и мн.други.

от # 2 до АсБА Анонимен,

Хей, аз не съм Костов, а бивша негова ученичка
Вярвай ми, той мисли за учениците си, иначе не би се забъркал в тази история. Доколкото знам, може чудесно да се оправя и без даскалъка, но е прекрасен учител и би било жалко, ако бъде загубен.

от mgsh Анонимен,

Благодаря на "нпмг" за линка - интервюто е много добро, най-после някой учител смислено да възрази срещу рИформата на МОН, въвеждаща диференцирано заплащане по безумни критерии. Лично аз намирам за абсурдна липсата на национални стандарти за оценяване на учениците и ми се вижда странно, че в общата суматоха учителите не повдигат този съществен въпрос. Но може би това е и задачата на Такева и ко...

А да не би някой да възнамерява да подложи учителите на кръстосан огън или, не дай Боже, да ги бомбардира? Защото се твърди, че щели да използват учениците като щит - та се притесних.

от трагедия Анонимен,

Господин Божков, нас никой не ни пита........Може ли да има ефективно образование, когато правилата се определят от хора, никога не стъпвали в класна стая или били преди 15-20 години??? Когато учителя зависи от ученика, когато е виновен за всичко, дори и за хулиганите, чиито родители не се интересуват, когато при един останал под бройката 18 си отиват двама учители, когато е въведена чудовшна, взаимоизключваща се образователна система и на това никой не обръща внимание от години...........

от Боби Колев Анонимен,

Божков, далеч си от истината, драги.

Това не са ти 10% проста сметка, да ме прощаващ за заяждането, но сигурно си има причина.

По същество, това, че учителите нямат ясна програма за оценка и диференцирано заплащане, дори и да го приемем за неоспорим факт, по никой начин не изключва не само правото, а дори и необходимостта от 100% (примерно) увеличение на заплатите.

Дефекти на учителите ще намериш безброй и няма страна в света, в която образованието да е намерило и приложило в дългосрочен план успешна система за стимулиране на учителите.
Ако си направиш труда да попрочетеш повечко ще установиш, че успешни са просто онези държави, в които икономиките работят добре и държавния сектор не страда от излишък на свеж капитал. И дори там това състояние не продължава за дълго - на всеки 10-15 години, е хайде нека някога са 25 - и проблемите идват отново и отново.

Доказателства за това колкото искаш, няма да си играя да ги изброявам.

Та обратно на темата: учителите имат крещяща нужда от увеличение на заплатите, та дори и без никаква диференциация!

Няма светило, което да може авторитетно да докаже дали е по-важно да направиш от едно потенциално цигане работник вместо наркопласьор или да подготвиш нобелов лаурет вместо посредствен работник! Няма и не може да има такова светило, затова всички идеи за диференциално заплащане са пълна измислица с не повече от 1-2 правителства живот.

Най-малкото, умнико, с какви ресурси очакваш учителите да вземат да правят национална програма за диференциално заплащане, когато са заети от сутрин до вечер и трябва да имат поне по още една работа за да могат само парното да си платят?!

Ех, че късогледо министърско мислене...

от В.А. Анонимен,

Сашо, прав си за необходимостта учителите да имат свое, не на Янка Такева мнение.
Но има една основна "повреда" в цялата система - не може "репресивните" органи на държавната власт да имат по- високи заплати от "възпитателните".
Четох преди време бюджета на Царство България от 1911г. Там заплатата на пристава и учителя бяха равни. Това трябва да се смени - "комунистическите" критерии за важност в държавата. Учителите трябва да имат високи заплати, като база, пък да им ги режат за некадърност.
Пари за това има.
И изхвърлете червената Такева и други гъски като нея.

от 70 Анонимен,

"Малко под 400 лева получават средно сега"
Г-н Божков, откъде взехте тези данни, знаете ли, че истинската средна заплата е 300-320лв, а на прохождащите в професията - 250лв. чисто. Дано имате фантазия да си представите, как семейство учители живеят с тези пари /ами ако има дете или деца/.
Не става въпрос заплатите да се вдигнат 100% веднага, а поетапно - в рамките на година.НИКОЙ не е поискал 100-те % сега и веднага. Тече една изключително приятна дезинформация, целяща настройване на обществото срещу лакомите учители.
Как те да предложат свои идеи, като властното Министерство срещу образованието и науката постоянно ги засипва с всякакви псевдореформи и е глухо за мнения отстрани?
За училищата по изкуствата към Министерство на културата пък да не говорим - те работят за културата на други държави, в по-голямата си част там преподавателите са в предпенсионна и пенсионна възраст, защото техните възпитаници заминават и няма кой да ги замести /естествено срещу 250лв./ Малък остров е Националното музикално училище в София, но и там младите учители при първа възможност заминават. И как няма, като квалификацията която се добива с години /минимум 15, че и повече/ е оценена на под 300лв. бруто. А когато говорим за индивидуално обучение по музика - там нещата зависят освен от природната дарба на ученика, и от домашната музикална среда, и от куп странични фактори. А ако родителите слушат честичко Азис- и магьосник да си - нищо не може да се направи.За какви критерии ще говорим тогава и кой ще оценява кое?

от Въх, и господин 10% си навири рогата Анонимен,

Господин 10% е идеално показно средство как ситият на гладния не вярва. Не мога да разбера по какъв повод е неговото многословие, но най-напред да взема да сподели какъв е дневният му доход, че тогава да бръщолеви врели-некипели. Да си кюта ще е по-добре.

от за реформата в образованието Анонимен,

Учителите не могат да направят реформа в образованието. Защо? Ами просто не е тяхна работа. Това уважаемият господин автор трябва отлично да съобразява. Ако всеки учител тръгне да се "реформира" както той си го разбира, ще падне пълна мъгла. Негодникът министър трябва да измисли реформите, ама не може. С цялата си шуро-баджанащина. Аре чао!

от Пари има! Анонимен,

Парите в министерството се подаряват на приятели вместо да се дават на Учителите. Щом чиновник подарява на фирма 250 хил. евро за безплатен софтуер, смъкнат от интернет, значи пари има. Трябва да ги получават учителите или министъра да си ходи заедно с корумпираните си чиновници.

от Тони Анонимен,

Добре де, нека искат пари, но защо са тези дърпаници за диференциратото заплащане? Много правилно е и учителите да бъдат оценявани от учениците. Че аз от 9ти клас нататък имаше 4-5 предмета, по които знаех повече от учителите ми. Това не е нормално

от Хамалин Анонимен,

на българина е нужна нова колективна представа за ценностните съотношения на възнаграждение на труда.важни са пропорциите на заплащане на основните професии,така както те са в изпреварилите ни държави.например съотношението на заплатите на учители и полицаи в щатите или да речем в швейцария.нека дневник в поредни дни да побликува заплащанията в германия,франция,англия,швция,норвегия и т.н. на началните заплати на учителите,лекарите,полицаите,военните,шофьорите и другите професии.когато един започващ учител започне да получава с 10 лева повече от един полицай на един ден,тогава ще можем да кажем,че сме се оттървали от другаря тодор живков и това ще бъде и първата ни стъпка на европейско окултуряване.сега и при сто процената увелечение отново учителите ще бъдат зад полицая и отново ще съхраним старата ценностна система,която ще ни затрие като народ.мисловният начин, по който учителите си искат,отново е погрешен.българинът не е мисловен,той е емоцинален и съдбата му е продукт на изкривен мироглед.

от преподавател във вуз Анонимен,

Прав е Божков, само че не ви изнася да се съгласите с него. Защо учителите могат да се организират само за стачка, като някакви шофьори, а не могат да предложат своята алтернатива. Не се ли чувстват граждани, нямат ли желание да решават сами съдбата си, не само заплатата си?! Как може един министър и неговите чиновници да напишат истинска програма за реформа, освен в постоянен, активен и дори шумен и публичен диалог с учителите. Щом могат да вдигат толкова шум за заплатите си, защо не вдигнат същия шум за образователната система, която е целия им живот?

от keen Анонимен,

Цитат от "Фокус"

"На пресконференцията днес в Поморие беше отбелязано, че българските учители получават най-ниските заплати в Централна и Източна Европа, които дори са по-ниски от минималните учителски заплати в тези страни. За пример беше дадена Румъния, където сред поредица от ефективни стачки в момента един начинаещ учител получава 240 евро, а най- високата учителска заплата в средното образование там е 500 евро.
Генералният секретар на Европейската комисия по образование към Интернационала на образованието Мартин Ромер даде примери с още няколко страни: В Унгария минималната учителска заплата е 500 евро, а максималната 900 евро, в Чехия учителите получават от 480 до 1100 евро, в Словакия от 350 до 660 евро, в Полша от 320 до 575 евро, Хърватска 700 до 920 евро, в Сърбия 400- 450 евро, Литва от 235 до 525 евро.
...
Генералният секретар на Европейската комисия по образование към Интернационала на образованието Мартин Ромер каза, че ако правителството и синдикатите в България не се разберат, ще бъде сезирана Европейската комисия по образование, че в нашата страна не се спазват европейските изисквания и че учителите в България живеят на прага на бедността."
От:
http://focus-news.net/?id=n788577

от Боби Колев Анонимен,

До #17:

Прав е Божков, как пък не!

Затворниците също ли трябва сами да определят правилата на изпълнение на присъдите си?

Прасетата и кокошките в кравефермата също ли трябва сами да определят режима на угояване, колене и т.н.?

Малко грубички аналогии, но, надяваме се, разбираеми за някой от системата на висшето образование.

В какво *именно* е прав Божков?

Учителите правят революция всеки ден, затворени по 8 часа там, с децата.

Какво пише в програмата на МОН е само някакъв жалък процент от онова, което един учител дава - по задължение! - на учениците си.

Истинската, смислената реформа ще започне не с идеята на учителите за това как се преподава, а тогава, когато МОН си избере правилни критерии за избор и задъжане на учители.

Те, учителите, нямат никаква дума в този процес по простата причнина, че ако МОН не дава никакви пари, тогава и добрите учители ще бягат, просто защото не се издържа, а ако дава много пари, тогава пък и бунаците ще искат учители да станат заради папото.

Ей-затова тая работа не може и не трябва да бъде решена от учителите, а от МОН.

И високия, не, НОРМАЛНИЯ жизнен стандарт на учителя е само крачка в правилната поскока, а край на един процес, за който се знае, че е безкраен.

от Боби Колев Анонимен,

Дойдоха ми на ум и още няколко примера за безумието "учители, научете ни":

Треньор: футболисти, научете ме!
Лекар: пациенти, не заболявайте!
Президент на фирма: работници, кажете как да се управлявате по-добре!
Министър-председател: братя, за Бога, не купувайте!

Ама че глупости!

от преподавател въ вуз Анонимен,

Драги Боби Колев, безнадеждно е да се спори с теб, ако приемаш министъра за треньор на учителите. Когато навсякъде по света, включително и в България, са се създавали успешни образователни системи, те са ставали заради гениалността на учители, които са намирали пътя във времена на промяна. Не са им измисляли министри учебните програми. Днес България е в криза на човешките си ресурси. Има ужасяваща нужда от бърза промяна в образованието. Къде са онези водачи на учителската мисъл, които да се захванат да покажат пътя!

от keen Анонимен,

Тони, когато пораснеш, ще разбереш, че учениците не могат да оценяват учителите си. Може и да не го разбереш де, няма гаранция. Няма много подходящи примери за онагледяване, но може да се каже, че учителите са нещо като втори родители за учениците. Така че "добри" / "лоши" - на каквито попаднеш, - идеални учители няма (както няма и идеални родители и въобще идеални хора). Разбира се, има и такива, които не стават за тая професия, но те са много малко (засега, но при тия условия ще стават все повече; аз самият вече от години не съм учител).

И друго - "знаел" си повече от някои от учителите ти? Тук грешиш още повече - това го приеми на доверие, него ще го разбереш когато проимаш свои деца "многознайковци"

@към "преподавател във вуз" и към автора на статията:
Относно диференцираното заплащане - учителите никога не са били против него. На практика такова има и досега, но е по до голяма степен статични критерии - трудов стаж и клас квалификация. Диференциацията по принцип е либерално-икономически механизъм за засилване на конкуренцията, а фактът, че такъв механизъм не е предложен предварително от учителите, в основата си се дължи на некомерсиалната и некариеристична същност на тази професия. При все това учителите не са против диференциацията, но тя трябва да се извършва по обективно проверими критерии. И противно на много от бившите ми колеги, аз не смятам, че такъв критерий може да бъдат постиженията на учениците. Това са лични и до голяма степен физиологично обусловени особености на учениците - обща способност за обучение и обща интелигентност. Има други методи - например оценка работата на учителя с учениците при провеждане на открити уроци пред специална комисия...

Както и да е, недопустимото в случая е такава диференциация да започне от нулата. Увеличават се заплатите двойно - така се събират към 500-600 лв чисто, - откъдето вече може да се приложат и онези "кариеристични" механизми.
А, да, според мен стачката има главно социално утвърдителен характер за образованието като обществена необходимост. Социалният статус върви с парите, та затова.

от mgsh Анонимен,

До преподавател във ВУЗ - прав/а сте (и съответно Божков), поне в говоренето на "синдикалнистите" темата за реформата на образованието отсъства. Обаче твърдението Ви, че навсякъде успешните образователни системи се дължат изцяло на гениалността на учителите, без никаква политическа мисъл и политическо решение в областта, е невярно. Системата на образованието не се състои само от учебни програми.

И въпреки големият недостатък на стачката - а именно че не повдига въпроса за реформа на образованието - би трябвало учителите да бъдат подкрепени. В края на краищата става дума за физическото им оцеляване.

от бивш Анонимен,

Системата на образованието е консервативна, нереформирана и ако се налеят пари в нея без ясни правила и критерии, ще отидат при тези, които са против промените - при училищните ръководства и близките на тях хора . Искам да попитам администрацията на МОН и РИО колко проверки са направили в различни училища ? Как директорите на училищата ще направят атестация и ще приложат диференцираното заплащане след като от години не са влизали в учебни часове и не знаят какви методи и подходи се прилагат при организацията на учебния процес? Каква е системата на контрол върху определяне на диференцираното заплащане от страна на МОН и какъв е механизма при решаване на спорове?

от ВасилЧо Анонимен,

Нека да видим в една страна като Израел (изградена на чисто и далеч от комунистическите програми на Фол) как живеят учителите. Нека някой да разясни на тези които преподават истините за живота и за нещата, как там всеки учител всяка седма година има право на ваканция - да се самообразова, да пътува, да "кисне" в бибилиотеките, да чете новости. Заплатата му не се спира, но той спира да е под обсадата на деца и амбициозни родители.За там ми казаха, не съм ходил, че за един учител критериите за знание не се сменят всяка година, не се пишат учебници "на конвеир" и ... изглежда нямат образователна мафия, прослойка която винаги при всеки министър е добре. Едва ли и имат и профсъюзи като нашите( да ме прощават и те) Г-н Божков е прав като казва, че съсловието БИ ТРЯБВАЛО да знае или вече да е измислило поне онази част от реформата, която се отнася до диференциацията в оценките и в парите на месец. Иначе ни остава да съберем на едно всички дето са били образователни заместници и министри, да им дадемпо някоя програма средства и да кажат как да стане - поне като Израел или някъде другаде - вярвам ходили са и са се поучавели от чуждия опит като си нямаме наш. И тук е прав Сашо - времето за стачка трябва да се използва в услуга на обществото! Иначе ще се окажат като водачите от транспорта, обикновени изнудвачи( не че тяхната е лесна - но да сте видяли, след като им изпълниха исканията - ватман или автобусен шофьор с костюм( като в Германия) или да не му звучи ЧАЛГА в кабинката?)то всеки е готов акъл да дава, но и нашето дередже само с акъл не става, трябват и пари...

от Учителка в професионална гимназия Анонимен,

Учителите се намираме в задънена улица.
Предлагам да говорим с цифри. Лекторският час е 3.60 лв. Едно дамско подстригване в гаражче-фризьорски салон е 5.00 лв. Учителките не можем да си позволим подстригване в луксозен салон. Часът е 40 мин, подстригването се прави за 20 мин. Може би искате да кажете, че аз влизам в час без подготовка. Всеки уважаващ себе си учител поддържа форма цял живот, аз поне смятам, че така трябва и точно това правя. Аз говоря за себе си, ако някой ученик чувства, че насреща има неподготвен учител виниги може да реагира. Стачката е крайна мярка, ние знаем това. Вече е дошло времето на крайните решения. Дали някой от управляващите разбира това?

от Боби Колев Анонимен,

Преподавателю, а освен да ме отписваш като кадър можеш ли да аргументираш позицията си?

Треньора на спортистите е обединителната фигура, без която един отбор не може да функционира, дори когато в отбора има някои по-добри от треньора. Той е необходимо условие за равенство и дисциплина и без него цари анархия. И то независимо, че футболистите могат и по-добре от него да знаят как се рита топка, а защо не и дори как да построят по-правилно засада.

Ситуацията учители-МОН не е по-различна. Един учител, колкото и да е кадърен, не е управител, а е учител. Много учители е като много състезатели - всеки има собствено мнение.

Работата на МОН е да управлява ресурсите на учителите точно както работата на треньора е да управлява ресурсите на футболистите.

И посоката е отгоре надолу, а не отдолу нагоре.

от ученик Анонимен,

До учителката в професионална гимназия:
Предлагам да не се вглеждате много в канчето на друг. Не са ви там проблемите. Защото вие от вашите лекторски хонорари не плащате ток, вода, наем. не си купувате ножици и гребени, не перете кърпи и престилки. Най-сетне - вашите часове са ясни - пет дни в седмицата по няколко на ден. А при фризьорката - я влезе някой, я не.
Стана ясно, че боравенето с цифри не ви е стихията. Седнете пак и прочетете статията на Божков. Може всякъкъв да е, но поне правилно приказва.

от Развеселен Анонимен,

Гледам и невярвам! Чета и препрочитам постовете ви. Това ли са учителите които учат децата ни?
Някакъв с патос говори, че учителските заплати били най-ниски от цяла Европа(?) Ами само те ли са най-ниски от цяла Европа? А ? Ако са само те заставам до кръв с вас! Ама не?
Що вместо да пишете глупости, не прочете накрая внимателно статията отгоре. Ще научите нещо, а после и децата ни ще научите.
А като се водите по гайдата "свободните ни профсъюзи" до никъде няма да я докарате. А заплатите на учителите от държавните училища са навсякъде по света ниски. Това, че са достачни за нормален живот е, защото не ги управляват комунистически ченгета и любимите им мутри. Това е!

от Боби Колев Анонимен,

Развеселения, кажи ни го просто, а не от позицията на моя опонент преподавател във ВУЗ, че, видите ли, ако не разбираме сами за какво иде реч, то вие няма полза да ни го обяснявате.

Какво всъщност научаваме от горната статия?

И защо това, че и други имат ниски заплати трябва да бъде изобщо аргумент?

За едно нещо, забележете всички, си мълча и това е темата за синдикатите. Защото тя е отделна и широка и най-общо може да се каже "с тях зле, а без тях - още по-зле".

Нещо като сегашното правителство на Републиката.

Но аз искам да остана фокусиран основно в темата трябва ли учителите да взимат по-високи заплати и тяхна работа ли е да ги искат или не....

И засега не виждам логични аргументи против. Това, че някои други взимат ниски заплати е точно толкова смислен аргумент, колкото и, че една фризьорка взимала (наглед) повече.

И, уви, много от учителите сега имат същия изкривен манталитет демонстиран както от моя приятел ВУЗ-аджията към мен, така и от учителката по-долу към фризьорките...вижте, вие не сте по-различни и по-добри. Ако в обществото нямаше нужда от фризьорки то нямаше и да ги има, а ако всички се раждахме научени като колегата от ВУЗ-а щяхме вече да сме в комунизма.

Да, ама не.

Учителите трябва да взимат по-високи заплати, но то не е защото са по-умни от учениците или по-важни от фризьорките. По тая логика ватманите трябва луди пари да взимат щото от тях зависи живота на много много хора.

Не, учителите трябва да взимат повече пари защото сега взимат твърде малко за каквото и да било.

Същото важи и за ватманите, абсолютно правилно!

И колкото повече професии започнат да си искат своето и да си отстояват правата, толкова по-бързо ще се оправи България, а оттам и децата ни.

С философстване и прехвърляне на топката като това на г-н Божков ще я докараме...докъдето я е докарал сам той. Питайте го ако искате дали му е гот.

от бивш



Тагове:   дневник,


Гласувай:
0
0



1. анонимен - Както е тръгнало...
24.09.2007 16:29
10 % от тези с Интернет ще Ви четат нон стоп. Защо ли - защото заслужавате. И само тези 10 % от тях, които не могат да са Ви равни по мисъл, култура и дълбочина ще са само шум в интересния Ви блог. Пишете по често. Благодаря.
цитирай
2. viki02 - По въпроса на какво учат учениците....с тази стачка.
27.09.2007 16:13
Учат ги на собствено мнение и отстояване на позициите. Дори да не самоосъзнати учителите в стачката, учениците ще запомнят, че учителите са били единни. Макар и с чужда помощ, дано те да променят тази подробност. Нека ги учат, на стачки, не на лицемерие, угодничество и подмазване, както досега.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: albosh
Категория: Забавление
Прочетен: 2287452
Постинги: 608
Коментари: 2218
Гласове: 4832