Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.09.2006 13:58 - Оптимистична прогноза за ... 2010 година - BUSINESS WEEK 20.08.06
Автор: albosh Категория: Политика   
Прочетен: 3044 Коментари: 1 Гласове:
0



Ако приемем, че България ще бъде член на Европейския съюз от 1 януари 2007 година, българските институции и българските граждани ще могат да ползуват парите от европейските фондове теоретично още от началото на следващата година. За да могат, обаче, на практика да кандидатстват за тези пари, правителството трябва до края на настоящата 2006 година да е извършило няколко задължителни действия: 1. Да е разработило съответните програмни документи - национална стратегическа референтна рамка, национални оперативни програми, регионални планове за развитие, областни планове за развитие. Националните програмни документи трябва да получат одобрение от Брюксел. 2. Да е приета съответната правна и институционална рамка, осигуряваща подготовката, оценката и наблюдението на плановите документи и проекти. 3. Да разполага с обучена администрация, със специфични познания и капацитет, за да може да функционира ефективно. 4. Да са създадени ефективни механизми за финансово управление и процедури за финансов контрол. Днес, в края на август 2006 година, не сме чули някой да докладва, че поне едно от тези четири задължителни действия е завършено. Явно, работата ще продължи и през 2007 година, което обрича първата година от членството ни на безплодие откъм европейски пари. Извън конкретните задачи на администрацията, трябва да започне да действа една цяла система от взаимоотношения между партньорите от българска страна, които ще изработват проекти, ще кандидатстват с тях, ще одобряват проекти, ще получават парите, ще разпределят парите, ще осигуряват българското съфинансиране, ще управляват парите, ще упражняват контрол по харченето им. Тези взаимоотношения изискват определените партньори да представят своите мнения и предложения по прозрачен начин още в началото на процеса на програмиране и в процеса на изпълнение, наблюдение и оценка на дейностите, финансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд. Това означава регионалните и местни власти, социално-икономическите партньори и неправителствените организации да участват заедно с централната администрация в процеса на разработване, изпълнение, наблюдение и оценка на оперативните програми. (Към настоящия момент това става само формално.) Към днешна дата трябваше да е изградена система за координация, с която се постигне съгласуваност и последователност на различните становища и приоритети, за да се постига съгласие между отделните участници. При програмирането и управлението трябва да се получи прозрачна и смислена координация между · Структурните фондове, · Европейския фонд за земеделие и развитие на селските региони, · Европейският фонд за рибарство, · Европейската инвестиционна банка, · Европейският инвестиционен фонд и другите източници на средства. Това включва и подготовката на по-сложни финансови схеми и публично-частни партньорства. Успоредно с това трябва да се създаде не само нормативна база, но и да се въведе на практика децентрализацията, за да се делегират права по управлението на Структурните фондове и Кохезионния фонд от Европейската комисия на България. През цялото време не трябва да се забравя, че има изискване средствата от Структурните фондове да не заместват националните източници за финансиране, а само да допълват средствата, заделяни от България за структурни действия. Това означава, че трябва да имаме собствена финансова програма за структурни инвестиции, а европейските пари да допълват нашата програма. Всяко действие, всяка мярка на българските институции, водеща до финансиране от Структурните фондове, трябва да са съобразени с актуалните разпоредби на европейското законодателство. Значи е необходимо всеки, ангажиран с движението на европейските пари, да бъде своевременно информиран за действащото и постоянно променящото се европейско право, както и да бъде контролиран дали го спазва. Не на последно място е важно прилагането на така наречения “принцип на съвместимост”, с който се гарантира това, че българските приоритети и политики няма да се различават от Стратегическите насоки на Европа, защото това всъщност означава да сме членове на Европейския съюз. Нека информираните читатели да си отговорят сами колко от описаното дотук е свършено до сега в България и имаме ли шансове да ползуваме значими средства от европейските фондове през 2007 година. Моята оптичистична прогноза е, че ще можем да усвояваме около 30 на сто от полагащите ни се средства от Брюксел някъде към 2010 година.



Гласувай:
0



1. apollon - в момента българия плаща за член...
27.12.2007 10:22
в момента българия плаща за членството си в европейския съюз, но поради невъзможности свързани с природата на хората не може да използва парите от програмите - поради което най-бедната страна в Европа е най-ербап и храни всички останали, защото тук сме научени така - да се храним от безплатни софри- това е свързано с нашия национален бит и култура, дори гостоприемство бих казал - и понеже са много уварда хората дават и на европейците да опитат какви безплатни софри има - а танковете отидоха в македония
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: albosh
Категория: Забавление
Прочетен: 2886238
Постинги: 608
Коментари: 2218
Гласове: 4832