Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.10.2006 00:53 - Интервю На Неделчо Беронов по Дарик радио - 7.10.2006
Автор: albosh Категория: Политика   
Прочетен: 1891 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 09.10.2006 11:38


Беронов: Основният ми опонент е Първанов
Интервю на Кирил Вълчев

Бележка на albosh: Със заслужена гордост отбелязвам, че Кирил Вълчев, както и много други журналисти , почти буквално използува моите въпроси към кандидат президентите.

Вашият мандат като председател на Конституционния съд завърши преди няколко дни. Какъв е личният ви мотив да се кандидатирате за президент, след като вие всъщност бяхте нещо като президент. Статутът, който има председател на Конституционния съд, е почти равен на този на президента, а в известен смисъл по някой път го превъзхожда, той маха президента.

Такъв беше и такъв е статутът и на съдия в Конституционния съд, още повече на неговия председател. Действително той изтече буквално преди броени дни. Но това, което ме мотивира, не е някакви амбиции за бъдеща кариера. Аз вече съм направил достатъчно. Това, което ме ангажира, това е чувството ми на дълг. Защото сега в момента за България стават изключителни важни събития, две основни.

Едното е приемането в Европейския съюз - как ще отидем там, каква подготовка имаме. И второто, което е, изборите за президент за следващите 5 години.

Именно този избор за президент е една прекрасна възможност ние да дадем една правилна посока към европейското развитие на България, което предстои след 1 януари следващата година.

Какво ще кажете на онези, които ви смятат за възрастен да бъдете президент и използват годините ви като аргумент срещу вас?

Те са факт тези години. Но възрастта има и свои достойнства. Тя дава опита, тя дава мъдростта, тя дава уравновесеността, тя дава и нещо много специфично. На тази възраст човек е склонен повече да дава, отколкото да взема. Така че има много неща, които и са като предимства на възрастта, и които за един държавен глава биха имали много положително значение.

Държавният глава, той е бащата на нацията. Той се избира пряко от народа, с гласовете на всички, един мажоритарен избор. Този държавен глава наистина трябва да бъде мъдър, безпристрастен, обективен, разграничен от всички други влиятелни фигури, обществени, партийни и т.н., за да бъде той арбитърът в общите, големите процеси в страната. Аз мисля, че възрастта помага за всичко това.

Георги Първанов сега отново не дойде на дебат. Създава се впечатлението, че той избягва директния дебат. Каква е вашата гледна точка към това, че вече се преполовява кампанията, а вие не сте се срещнал с основния си съперник?

Още на първия дебат, който беше насрочен, аз изразих моето съжаление, че той не се яви, и му отправих покана да участва в дебата. Дебатът е форма на отчет на държавния глава. Той като държавен глава в момента дължи този отчет на нашата общественост, на всички ни. Така че неговото участие е даже по-наложително от това на останалите ни кандидати, които се включихме в тази...

Тоест вие отново го каните.

Отново го каня и това съм го правил многократно.

Добре, значи ние пък отново предоставяме нашия ефир за един дебат, може и във формата, ако той се окаже приемлив за Георги Първанов, Неделчо Беронов срещу Георги Първанов на националния радиоефир.

Доколкото имам информация, той като че ли е приел вече такова нещо за Българска национална телевизия на 14-ти, следващата седмица, един дебат пред БНТ, в който ще участва и на който аз, разбира се, ще бъда.

А той ще бъде във формат всички кандидати.

Да.

А как ви изглежда кампанията на противниците ви отдясно например? Всъщност имате един основен противник вдясно - Георги Марков.

Мой опонент е господин Първанов. Винаги с госпожа Николова, която е кандидат за вицепрезидент, това сме го обяснявали при всички срещи и при всички поводи, които сме имали. Нашият основен опонент е г-н Първанов. Ние към него насочваме нашите критики за досегашните грешки в управлението и потребността те да бъдат отстранени.

Да, обаче Георги Марков казва - аз съм десният кандидат. Кой е Неделчо Беронов? Къде беше той, когато аз... И започва да изброява какво е правил той за СДС. А вие какво направихте за СДС?

Аз бях през този период от време във Варна. Вие знаете, че аз дойдох в София след избирането ми за депутат в 38-ото Народно събрание и след това в Конституционния съд. Във Варна попитайте хората, които бяха там, и специално г-н Кирчев примерно. Аз непрекъснато съм участвал във всички акции на демократическите сили. Аз бях и председател на Общинската избирателна комисия за първия избор и за втори избор на този кмет, за който ви говорих, Кирчев. Така че моето участие е било активно, разбира се, на територията на онзи град, където съм бил и където съм живял.

Имате и друг особен опонент, който носи вашето име или вие носите неговото по-скоро, ако е вярна тази история, че ваш дядо е приел, възхитен от...

Абсолютно е вярно.

...автора на Рибния буквар Петър Берон, неговото име.

Точно така, споменахте за моя дядо. Лека му пръст, дълбоко уважение към него. Той е бил в заточение в Диарбекир 7 години. Помилван е от Санстефанския мирен... нали, знаете, дава се амнистия след освобождението на България и така се връща в България, така създава семейство, баща ми и след това аз съм третото поколение.

Добре обаче, сега, това възхищение на вашия дядо към стария Петър Берон може да ви изиграе лоша шега и да се заблудят хора в имената.

А, възможна е заблуда наистина. Но аз съм доволен на това, че съдбата спомогна такава заблуда да не бъде толкова облекчена. Аз съм номер 1 в бюлетината, а г-н Берон е някъде нататък, 6 или 5, не мога точно да си спомня кой е. Така че това раздалечение в общата бюлетина по номера смятам, че ще спомогне на хората.

Виждате ли скрити мотиви в изправянето срещу вас на друг конституционен съдия с дясно минало, на човек с близко име?

Откровен ще бъда, това е един опит, и то добре обмислен опит да се разсее, да се разцепи дясното, което направи едно усилие да се обедини. Нашата кандидатура, знаете, е издигната от инициативен комитет и зад нея застанаха четирите български партии, които са колективни членове на Европейската народна партия и последваха нейния съвет да издигнат единна кандидатура. Получи се това единство и трябваше то да бъде торпилирано, т.е. трябваше да се разцепи отново дясното. Това е опитът на г-н Марков.

Социолозите казват, че основният ви противник за достигане до балотажа вероятно ще се окаже Волен Сидеров и "Атака". Какво ще кажете на онези, които виждат точно в "Атака" изхода, които не виждат във вас решението и затова избират Волен Сидеров?

„Атака" е едно временно явление. Но то е и опасно като тенденция в нашата страна. И затова аз разчитам по-скоро не на емоциите, а на разума на българския гласоподавател.

Хайде да поговорим за България при десен кандидат за президент, но да не започнем с най-популярните правомощия, които се обсъждат, а с нещо, което със сигурност интересува всичките ни слушатели - проблема за парите, за доходите, за бюджета на държавата, данъците, които се плащат. Настоящият президент не връщаше бюджетни закони, не налагаше вето върху тях. Не го използваше, доколкото си спомням, и спрямо данъчните, като твърдеше, че... мотивът му беше, че това е в голяма степен правомощие на правителството да го предложи, парламентът да го приеме и той не искаше да влияе. Вие ще имате ли друга политика?

Да, ще имам. И тези обяснения, за които вие ми говорихте, те си важат за всеки един закон. Правителството има законодателна инициатива, както и всеки народен представител. Парламентът я приема и президентът има правото на отлагателно вето при сегашната конституция на всеки приет закон, включително и на бюджетните закони и... останалите със социално значение закони.

Така че аз многократно съм посочвал, че ще използвам едно правомощие, което е дадено на президента по нашата конституция, да прави обръщение към Народното събрание и към народа тогава, когато той счита, че някои въпроси не са решени така, както би трябвало да бъдат решавани. След като президентът е избран, аз го споменах, след като е избран от всички гласоподаватели, той е техен говорител, той е техен защитник. Той дължи на тях поведение да брани техните интереси. И ако някой не отговаря на дадените обещания, предизборни, и приема някои закони, които са социално несправедливи, президентът не само трябва да упражни своето отлагателно вето, той има всичките възможности с авторитета на държавен глава да направи едно обръщение към Народното събрание, с което да насочи вниманието в друга насока, не тази, която народните представители са преценили.

Това е въпрос на процедура. Но какъв е вашият десен проект за жизнения стандарт на българите, за парите на българите?

Преди всичко възстановяване на нашата икономика по възможно най-ускорения начин. Аз ще бъда и представителят на нашите делови среди - и среден, и едър бизнес, в Европа, в европейския... Директно ще им търся контакти. Защото това, което е двигателят на цялото ни общество, това е икономиката. Икономиката носи и високите заплати, икономиката носи по този начин и по-високите вноски в Националния осигурителен институт, оттам и по-високите пенсии. Президентът не може да раздава пенсии и заплати, но той може да активизира това, което носи високите пенсии и заплати, т.е. икономиката, средния и едрия бизнес. В това отношение аз поемам ангажимента да бъда директният представител на тези икономически сили в България пред европейските им партньори, за да се създаде действително по възможност едно по-ускорено развитие на нашата икономика.

Говорите за успелите хора, а каква е репликата ви на социалния президент? Какво може да се направи от един десен кандидат за президент, десен президент, за бедните, за пенсионерите, за болните?

Ето това, което преди малко ви споменах - развитие на това, което носи доходите в страната, с всичките им отражения, включително и върху размера на пенсиите и на заплатите. Но аз искам да ви кажа и нещо друго. Към президента аз имам твърдото намерение да създам един институт, това е един съвет на... по проблемите на здравната политика и здравните потребители. Здравеопазването у нас е в много тежко състояние, то засяга милиони хора, за съжаление засяга хората като мен с по-напреднала възраст.

Аз лично нямам проблеми, но това не е важното, важното е, че голяма част от нашето население е в много неблагоприятно положение. Здравната реформа има нужда от нови насоки, ново развитие. И за да се направи всичко това, към президентството предлагам да се създаде именно такъв съвет - по проблемите на здравната политика и съответно здравните потребители.

Докато сме още при слабите, какво да се направи с ромите в България? Ето, в последните седмици отново отвориха дебат, който не е никак еднозначен впрочем, въпреки че очевидно държанието на този депутат от "Атака" може да бъде осъдено.

Така. Единственият път за решаване на въпросите на ромите е тяхната интеграция в нашето общество. Това е, първо, въпрос на правата на човека и членовете на малцинствените общности. Второ, това е въпрос на национална сигурност, защото отчуждените и дискриминираните вече отиват към криминализация, т.е. те стават един криминален контингент. Трето, защото, подчертавам, така е просто по-евтино за България, т.е. данъкоплатецът плаща повече като част от населението в неравностойно положение, необразовано, с лошо здравеопазване, с престъпни наклонности и мотиви. Дискриминацията не само на етнически, но и всякакви типове малцинства, е скъпа и струва в крайна сметка много повече пари на мнозинството у нас, на всички нас. Именно това е прагматична позиция - интеграцията, по възможност в най-укорени темпове.

Добре, а каква е прагматичната позиция с турското малцинство, ако не в приобщаване чрез влиятелна партия, каквато е ДПС?

Има друга алтернатива, ДПС не е най-сполучливата. Те превърнаха една политикоолигархическа структура в бизнес. Именно това е укорът. И неслучайно техният ръководител господин Доган сам призна, че има обръчи от фирми около него. Интеграцията важи за всички, включително и за турското население. И аз ще ви дам пример и с онези години, които съм изживял преди Втората световна война, когато България нямаше никакви етнически партии, но имаше прекрасно съжителство между отделните националности в България, отделните етнически малцинства. Аз съм живял в такава среда, в такава съм израснал, и го зная. Нима в България... сега вие да знаете да има партия на арменците или партия на евреите?

Нито едното, нито другото. Проявата на всеки един, независимо от неговия етнически произход, зависи не от това дали е включен в една етническа или религиозна партия, а от това какви качества има и как се изявява в... Вие знаете, вие сте колега и знаете, че сме имали преподаватели евреи, уважавани, много авторитетни хора. Именно личните качества на човека, а всички се раждаме равни по силата на закона, а не по това дали принадлежим към една етническа или религиозна общност и дали тя е организирана в една политическа партия, за да дава предимство по тази формула 3-5-8 и да осигурява на своите хора работа за сметка на други, които имат по-добра квалификация, но не принадлежат към тяхната етническа общност.

Голямата тема за Европейския съюз. Хайде да започнем от частен въпрос - какво ще правите с гражданството? Ще улеснявате ли процедурите за тези, които имат някакъв български корен, и сега искат да се възползват от българското членство, за да могат да си пътуват спокойно из европейските държави, ще се затяга ли режимът за другите?

Аз искам първо да ви отговоря с това, което... като колеги двамата веднага ще се разберем. Това е един чл. 25, ал. 2 от конституцията, който изрично предвижда, че лицата от български произход придобиват българско гражданство по облекчен ред. Това е конституционна разпоредба, тя трябва да стане част от нашия... от действителността ни. Ние знаем, че имаме хора от български произход и зад граница, и които желаят да добият българско гражданство по един облекчен ред, казва конституцията, това трябва да бъде и в действителност.

Според вас не е?

В момента не е. Използват се различни способи за утежняване на българските... на хората с български произход, за да получат българско гражданство. Има тук вече и моменти на корупция, имаше и такива сигнали, вие знаете, даже тарифа колко трябва да се плати, за да се ускори придобиването на българско гражданство.

Добре де, ама това сигурно става някъде долу, чиновниците.

Не много надолу...

Нали, глупаво е да се съмняваме, че президентът...

Не много надолу, защото тези неща се дават от президентството, българското гражданство се дава от президентството, и по силата на конституцията президентът може да възложи тази функция, както и винаги я възлага, на вицепрезидента. Така че президентската институция е пряко ангажирана с това нещо. И ако има корупция, тя трябва да следи да не съществува такава язва, и тя трябва да я отстранява своевременно, тя трябва да спазва конституционната разпоредба за облекчено даване на гражданство на хора, които имат български произход.

Ако вярно съм разбрал, един от силните акценти във вашия проект за една силна България в Европейския съюз минава през енергетиката и осигуряване на енергийна независимост. Какъв е точно обаче енергийният ви проект? Къде са тези енергийни източници, които не са на изток, в Русия?

Вижте, Русия наистина е богата с енергоносители, но тя не е единствената територия, която има такива природни източници. Има ги и в други територии. Европа също така е много смутена от поведението на Русия като доставчик на енергоносители не само за нашата страна, но и за Европа. При нас обаче е лошото това, че тя е единственият доставчик, а когато е единствен доставчик, той може да диктува много неща, не само в икономиката, не само в бита, може да диктува и самата политика, както сме и свидетели сега с Армения и с други страни.

И затова Европа се е загрижила за тези въпроси, търси разрешение. И на събирането преди няколко месеца в Санкт Петербург на Г-8 изрично се прие една изрична, отделна декларация за енергийната сигурност, в която се предвиди всички сключени договори с неизтекъл период да бъдат спазвани и изпълнени. Европа вече разработва, тя е загрижена за това да търси и други енергоизточници, за да не бъде зависима основно и изключително само от един, и тя има вече такива идеи - с този проект НАБУКО и други, защото имаме и други територии в Азия, които са извън територията на Руската федерация, които имат... и те вече сключиха такива. Имаме и други - Близкия изток. Така че с този проект НАБУКО се търси друг алтернативен източник на енергоносители за Европа. И ние поради географското си положение имаме идеалната възможност да поискаме включване в тези европейски проекти и по този начин да отстраним зависимостта от един-единствен доставчик. Това нещо ще бъде една от основните ми грижи. И аз съм го казвал, искам и пред вас сега да го повторя, че още в първите месеци ще свикам, така, създадения от конституцията консултативен съвет по национална сигурност и ще поставя именно енергийния проблем като въпрос за решаване и обсъждаме, впрочем, от тази консултативна комисия.

Кои дипломати ще изпращате зад граница, първо да ви попитам кого ще върнете?

Всички, които не отговарят на изискванията за един достоен дипломат, той е представителят на страната навън. Той, първо, не трябва да бъде обременен с никаква зависимост от политически кръгове в нашата страна, той е представител на България, а не на една политическа сила или коалиция. Второ, той трябва да бъде с чисто минало от службите за сигурност, които съществува... тоталитарния период от нас, пък и от някоя друга държава. И трето, трябва да бъде професионалист в тази област, а не случаен човек, на когото дължим някаква благодарност и я изразяваме с това, че го правим дипломат, макар той да няма никаква дипломатическа подготовка.

Някъде прочетох, че са ви питали ще върнете ли Никола Филчев и вие вярно ли сте отговорил - твърдо да?

Разбира се. Господин Филчев нито е професионалист, нито има подготовка. Честта на България трябва да бъде представена от хора, които имат тези три качества - професионализъм, независимост и чисто минало.

А кой трябва да стане български еврокомисар?

А, това е вече въпрос, вече много конкретен. Ако речете да питате личната моя преценка, като човек, аз бих ви казал - ами, госпожа Юлияна Николова е прекрасен специалист с насоки, с области, но тя е кандидат за вицепрезидент при мен, аз съм я ангажирал с нещо друго. Но мисля, че и в статута и качеството си на вицепрезидент тя ще бъде много полезна на България в този процес на евроинтеграция.

Казусът с българските медици в Либия. Къде сбърка, според вас, сбърка ли нещо сегашният президент, сегашното управление, имаше ли грешки преди това на дясното правителство?

Аз си мисля, че не е коректно да се критикуват усилията на правителства и президенти по този болезнен за нашата нация въпрос. Но това, което искам аз да подчертая - ако аз имах още в началото някакви възможности да влияя на този процес, аз още тогава бих го интернационализирал, защото това е правилното решение. Той трябваше да се превърне в международен случай и да стане проблем на тази международна общност, в която ние вече сме пълноправни членове. Аз бих направил именно това - през всички тези години да настоявам като президент, че става дума за унижение, на което е подложена не само България, но и Европейския съюз, и Съединените щати, тъй като те заедно с нас са член на тези европейски общности.

Тези ви думи донякъде разкъсват едно разбиране, което се опитват да сложат за вас като абсолютно зависимо от лидерите вдясно, защото аз ги разбирам като една умерена критика и към дясното управление от началото на този казус.

Вижте, знаете много добре, че ние с г-жа Николова сме издигнати от инициативен комитет. Зад нас застанаха четири партии, членове на Европейската народа партия, но подкрепата е едно, независимостта е друго. Нито аз, нито г-жа Николова сме членове на някоя от тези партии. Ние застанахме не зад един партиен лидер и да решаваме техните партийни проблеми, ние застанахме зад една кауза и тази кауза е именно възобновяване доверието на демократично мислещите и действащи хора в България към самите тях, към европейските ценности, към свободата, към законността, към всичко, което е ценно и което е в действителност Европа.

Да останем още малко на темата за Либия от един съвършено друг ъгъл, всъщност част от правомощията на президента е свързана с опрощаване на дълговете. Първо, разбирането ви трябва ли България да използва дълга в казуса с либийците като им опрости парите, които имат да дават?

В никакъв случай. Това би било унизително за нацията, защото това би било едно косвено признание, че нашите медици имат някаква вина и ние трябва да заплатим за тази вина.

А другите дългове, примерно на... Ирак има много пари да дава?

Другите дългове, моите уважения към Ирак, но Ирак е една държава с богати земни залежи, които могат да й донесат много бързо пари. Ние не сме по-добре материално от тях. Нашите хора в никакъв случай не живеят по-добре от тях и затова за момента за мен не е приемливо бедна България да прави такива жестове към страна с големи залежи...

А правите ли жестове вътре в държавата да опрощавате, да използвате това правомощие да опрощавате дългове?

То е дадено от конституцията и има случаи, когато социално слаби трябва да бъдат разбрани и да им се помогне от държавата именно чрез опрощаване на техни задължения. Но това трябва да стане много внимателно, чрез конкретен анализ за всеки отделен случай.

Трябва ли да останат българските войници в Ирак?

Това е въпрос, който има две значения. От една страна, ние действително станахме вече членове на европейски съюзи - НАТО, ЕС, и това естествено води и до едно ново вече преоценяне на нещата. Аз искам да обърна внимание върху това, че, първо, реформата за членството ни в ЕС има директни конституционни средства за суверенитета на страната, и е редно в такива сериозни промени да се направи и съответно допитване. Но нашите граници, след като сме членове на тези европейски общности, се преместват. Те не са географски... вече това, което бяха, тъй като заплаха не е от една въоръжена държава, съседна или по-далечна, която минава през съседна, за да ни нападне.

Опасността вече идва от далече. Тя идва от онези места в света, където имаме фундаментализъм, където имаме екстремизъм, където имаме фанатизъм, и те водят вече до всичко това, което преживя Америка на 11 септември, което преживя след това Испания, което преживяват и други държави. Така че центърът на тежестта трябва да се премести не в отбраната, центърът на тежестта е върху превенцията, т.е. в онези страни, където тези огнища на заплаха съществуват и се развиват, и са организирани там.

Сега отговаряте на много други конкретни въпроси - да участваме ли в Ливан. Ако трябва да се участва в Судан, Дарфур, да се изпраща ли... Това означава, че този принцип според вас трябва да действа и България да участва.

България ще преценява конкретно за всеки отделен случай и своите национални интереси. Нашите международни ангажименти са истина, ние трябва да се съобразяваме с тях, трябва да ги изпълняваме, но трябва да преценяваме и нашите национални интереси доколко в конкретния случай това се налага и в каква форма се налага. В Ливан, знаете, има много неизяснени неща, там има много несигурност и много големи искове. В такъв случай нашият национален интерес налага ли или не налага - ето една конкретна преценка на много отговорно ниво с много големи последици.

Да предположим, че станете президент. На кого ще дадете първия орден или медал?

Не на бивш член на правителството на Тодор Живков. Не на човек, който е бил в репресивния апарат. Ще го дам на човек, който има заслуги за съвременна България и за нейното развитие.

А много ли медали ще давате и ордени?

О, не толкова много, колкото се прави сега, защото това вече се обезсмисли. Те вече загубиха стойността си като почнаха масово да се раздават, и то на хора, които не би трябвало да ги получават, не би трябвало да ги имат. Така че органите по принцип са един акт на признателност към заслуги, към извършени полезни за България дела, принос на културата и на политиката, и икономиката, и на всичко, каквото щете, което води България напред. Едно признание към тези хора се дължи от държавата и те трябва да я отличат. Това е обща практика навсякъде. Вторият ви въпрос вече, прощавайте, вторият ви въпрос - на кого, по какви критерии го даваме. Дали заради нещо, което, споменах преди малко, минало и т.н., или с оглед на съвременността и неговите заслуги за тази съвременност.

През седмицата парламентът дебатира дали човек, който е бил свързан с Държавна сигурност, да може да получава орден и медал. Хайде да разширим този въпрос. Според вас трябва ли да има нормативна забрана? Не знам точно как да се запише - човек, който е свързан с ДС, да не може да бъде президент, да не може да заема други важни постове?

Законът за избор на президент и вицепрезидент се измени буквално 2 месеца преди да започне предизборната кампания и в тези промени, ако имаха намерение да поставят такова изискване за държавен глава, т.е. да не бъде зависим, в случая трябваше да го предвидят. За народните представители е допустимо, за президента не е допустимо. Това не е случаен пропуск. То е да спести неудобството на г-н Първанов. И ние именно, за да кажем, че макар да няма законно изискване, в проява на добро желание пред народа да се явим такива, каквито сме - истински. С г-жа Николова подадохме молби до съответните три министерства, които съхраняват тези фондове, и те ни отговориха, че в никой от тези фондове няма данни нито за нея, нито за мен да сме били сътрудници на бившата ДС.

А вие какво решение с досиетата виждате? Понеже хора, които са последните, които биха защитавали свързаните с ДС, все пак и те отбелязват, че трябва да бъде намерен баланс. Че националната сигурност също трябва да бъде защитавана, освен националната памет, служа си с прости примери. А как ще накараш сега един българин, един български гражданин да помага на сегашните служби.

Нека да разграничим нещата. Ние говорим за сътрудничество и други форми на участие в дейността на бившия репресивен апарат, на бившата ДС, която е съществувала по време на тоталитарния режим. И говорим за разсекретяване на документи от този исторически период, не на сега действащите, а за онзи исторически период. Така че хората, които тогава са участвали в този апарат, не бива сега да бъдат пак ръководители на нашата страна. И с една дума - категорично пълно разсекретяване на всички архиви, още повече че срокът за тяхната секретност е изтекъл и по силата на законодателството, ето и решение има и на парламента, те трябва тези архиви да бъдат предадени на специализиран държавен орган - това е държавният архив. И там да бъдат достъпни за всеки, който има интерес, да провери какво има.

Искате ли по-широки правомощия? Трябва ли да се промени конституцията, така че президентът да може още нещо, и какво?

Първо, въпросът за промяна на конституцията, категорично - да. Времето, когато беше приета нашата конституция, е коренно различно като обстановка, като насоки на политическото... и т.н. от това, което имаме в момента. Втори един фактор, който налага осъвременяване на нашето конституционно устройство, да го кажем най-общо, това е приемането ни като член на ЕС. Тези два важни фактора налагат на всяка цена нашата конституционно-правна уредба да бъде преуредена. Дали това ще стане с една поправка в конституцията или с изцяло нова конституция, това е въпрос, конкретен, който допълнително ще се решава. Но освен това е един кардинален въпрос, който аз обещавам, ако имам функциите на държавен глава, през този 5-годишен мандат на всяка цена да организирам едно компетентно, дълбоко, продължително обсъждане на тези въпроси за нова конституционна уредба. Да не сменяме конституцията на всеки 5 месеца, а да я сменяме само тогава, когато се налага, както по тези две причини. Втори въпрос обаче, има някои по-дребни, по-малозначителни неща, които биха могли да се направят и сега, и то от компетентността на обикновено

Народно събрание. Защото вие знаете, имаме два органа, обикновено... Забележете, конституцията предоставя законодателна инициатива за промени на конституцията, било то от Народното събрание, било от Велико народно събрание, на президента. Нашият президент не упражни нито веднъж това свое право, макар че сега в момента тече вече подготовката на четвърта поправка в нашата конституция. Аз съм дълбоко убеден, че е необходима една поправка, не, две най-важни, най-близки по време. Първата е да се предостави законодателна инициатива на президента. Той се избира пряко от народа, като всеки народен представител, той има зад гърба си много по-голям брой гласоподаватели, подкрепили го, отколкото един отделен народен представител, а има по-малко права от него в дейността на обикновения законодателен орган.

Има един последващ контрол с това отлагателно вето. А виждате колко много въпроси, казахме, че президентът щял да търси други канали на въздействие като обръщение към... Нека да има законодателна инициатива в текущия законодателен процес, това е първото. Второто, по отношение на референдумите. Това е пряката форма на демокрация. В България той не е използван нито веднъж, а ние преживяхме много решителни моменти в нашето историческо развитие. Ето една преориентация - от изтока към запада с присъединяването към ЕС. Ето едно друго много решително нещо - приемането ни в НАТО, съответно включване в тази структура, и много други неща. Не се упражни това право. Защо? Сегашната конституция съдържа една непрецизна уредба, а тя е, че решение за провеждане на референдум взима Народното събрание. А президентът има вече една чисто изпълнителна функция да насрочи провеждането на... той не решава да има референдум, той само го насрочва.

Е, добре, ако зависи от вас, кой референдум е на дневен ред в България?

Зависи от обстановката, когато ще може...

Какъв ще е първият референдум, който вие ще потърсите?

Зависи каква е обстановката и какъв е основният проблем, който стои пред народа. Сега да поставяме на обсъждане въпроси, които вече са решени, и когато ние сме вече член на НАТО, тепърва да го поставяме, или на ЕС, тепърва да го поставяме, ние закъсняхме за тези неща. Тази пряка демокрация трябваше да бъде използвана преди взимане на тези решения и преди факта вече да станем членове някъде. Другото е само губене на време. Би трябвало към... Животът си носи винаги свои проблеми, винаги си има остри въпроси, които засяга... и би трябвало именно там президентът да насочи вниманието си.

А какво ще работи вицепрезидентът Юлиана Николова? Трябва ли да има вицепрезидент?

Предвидено е в нашата конституция, макар че ние сме една малка държава, при това не сме и президентска република, и спокойно нашата действителност би могла да се съществува и да се развива и без института на вицепрезидент, но ние го имаме. Г-жа Николова е един изключителен експерт по нашата европейска интеграция. Това е един голям капитал, един от основните фактори, поради които аз я насрочих и нея поканих именно за вицепрезидент. Ако ние станем наистина президент и вицепрезидент, основните въпроси по нашата евроинтеграция ще бъдат поверени на нея и с нейна компетентна оценка и препоръка ще се развиват и тези процеси у нас.





Тагове:   интервю,   Дарик,   Неделчо,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. ssstto - Според един ...лог
14.10.2006 17:01
Беронов ще е на 4 или пето място,зад Сидеров И Марков.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: albosh
Категория: Забавление
Прочетен: 2886015
Постинги: 608
Коментари: 2218
Гласове: 4832